دیدار رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با مدیر حوزه علمیه خراسان

تاریخ انتشار:

به گزارش خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، آیت الله سید مصباح عاملی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در محل مرکز مدیریت این حوزه ضمن تقدیر از حرکت ارزنده این دانشگاه، گفت: برنامه ریزی های درون و برون حوزه با رویکرد پاسخگویی به نیازها، از مطالبه های مقام معظم رهبری می باشد که در سه سطح عمومی، تخصصی و نخبگانی از سوی حوزه علمیه خراسان تعریف شده است.
مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: طلبه از ابتدای تحصیل به همین شیوه تربیت می شود و دانش ها را فرامی گیرد. به طور مثال در موضوع قرآن، از ابتدای طلبگی آموزش می بیند و در پایه ها و سطوح بالاتر آماده ارائه تبلیغی و پاسخگویی می گردد.
آیت الله عاملی بر همفکری، همکاری و هم افزایی برای تقویت بنیه پاسخگویی و دانشی در سه سطح یادشده تاکید و اظهار کرد: حرکت های علمی و دانشی نباید منحصر به حال باشد وگرنه آن اقدام در واقع به نتیجه نخواهد رسید؛ بنابراین باید با آینده نگری و هم اندیشی، برنامه ریزی کرد.
توجه به بخشی از مخاطبان رسالت حوزویان یعنی جامعه نیز مدنظر مدیر حوزه علمیه خراسان بود که در این زمینه گفت: مخاطبان مردمی حوزه علمیه متفاوت و از اقشار گوناگون هستند و از این رو می بایست با تعاریف و نگاه هایی که دارد، کارهایی در این عرصه با رویکرد حوزوی شکل بگیرد و ادامه یابد که با همین اهتمام، در این حوزه تلاش هایی صورت گرفته است.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به موفقیت های حوزه علمیه خراسان و دستاوردهای آن در 6 سال اخیر اشاره و ابراز امیدواری کرد که این حوزه نقش تاریخی خود به ویژه در جهت تربیت سخنران و در عرصه های بیان، تبلیغ، نوشتن و ابتکار که از گذشته نیز چنین بوده، بیش از پیش تقویت و ایفا کند.
وی از مقام معظم رهبری، شهید هاشمی نژاد ‌و مرحوم آیت الله واعظ طبسی به عنوان مبلّغانی برجسته در دوران قبل از پیروزی انقلاب تا کنون از خطه خراسان نام برد و نسل کنونی خطبا حتی در حوزه علمیه قم را تربیت یافته محصلان حوزه علمیه خراسان خواند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب در بخش دیگری از سخنانش که به موضوع دانشگاه ادیان و مذاهب اختصاص داشت، از دریافت مجوزی برای ایجاد شعبه های این دانشگاه در کشور و خارج از آن خبر داد که نخستین شعبه در خراسان خواهد بود.
وی با بیان اینکه ۸۱ رشته در دانشگاه ادیان و مذاهب هست که در سال آتی تحصیلی به ۱۰۰ رشته خواهد رسید، با اشاره به دانشکده های ۱۴ گانه، گفت: این رشته ها مبتنی بر نیازهای حوزه، جهان و روز است و البته که موفقیت های آن را نیز شاهد بوده ایم.
اهمیت رسانه و لزوم حضور حوزویان در این عرصه از تاکیدهای رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بود که به همین منظور نیز در این دانشگاه رشته ای اختصاص یافته است.
حجت الاسلام و المسلمین نواب اظهار کرد: یکی از موارد مورد نیاز امروز در عرصه مطالعات زنان است که در این زمینه نیز دانشکده ای راه اندازی شده تا از پاسخگویی به مسائل این قشر جامعه غفلت نشود.
وی همچنین به رصد دانشگاه های غرب و رشته های بین رشته ای مانند «توسعه» و نیز حرکت سریع علمی آنان اشاره کرد و گفت: نسل دانشگاه های جهان در حال تغییر است و امروز از حالت نظری به دانش عملیاتی رسیده اند؛ بنابراین، نباید از مسائل روز در دنیا غافل شد و می بایست آثار جدید رصد شود.
حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: دانشکده ملل مسلمان در دانشگاه ادیان و مذاهب از جمله برنامه هایی است که به همین علت در دست راه اندازی است.

 

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی، مسئول حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان با اشاره به فعالیت‌های علمی این حوزه، گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز در موضوعاتی مثل زن و خانواده، ادیان و مذاهب، رسانه و فضای مجازی و… فعالیت دارند و هدف این است که کار علمی و نیز در صورت نیاز فعالیت میدانی در این عرصه‌ها انجام شود.

وی به کار ویژه‌های حوزه علمیه خراسان نیز اشاره کرد و گفت: بحث پذیرش از جمله این کارها می باشد که به این منظور، بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، مدارس پیش‌حوزوی راه‌اندازی شده و به‌نحوی دانش‌آموزان برای ورود به حوزه علمیه تربیت می‌شوند. از سوی دیگر نیز موضوع پذیرش نخبگانی و مستعدان مدنظر می باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵هزار دانش‌آموز پیش‌حوزوی در این طرح حضور دارند، گفت: دانش‌آموزان در این مدارس با نگاه دینی تربیت می‌شوند که حتی اگر پس از اتمام مدرسه به حوزه علمیه نیز نیایند، از جهات مذهبی و دینی دارای دانش خوبی خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی از فعالیت آموزشی تخصصی در این حوزه گفت و مثال زد: دو مدرسه معراج و معارج که در سطح ۲و۳ فعالیت دارند، به تربیت طلبه به‌طور تخصصی برای بحث کودک و نوجوان پرداخته و محصولات ویژه‌ای دارند؛ مثلا در بحث تولید انیمیشن حتی از بعضی کشورهای اروپایی سفارش داشته‌اند.

همچنین در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین اسفندیاری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به شعار «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل»، به همکاری با دولت، مجلس و قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌هایی با این سه نهاد مهم کشور امضا شده و به اجرا درآمده است.

وی از فعالیت‌های علمی حوزه علمیه خراسان گفت و به موضوع مجوز «ماده واحده» اشاره و اظهار کرد: علی‌رغم اینکه امکان و ظرفیت راه‌اندازی رشته‌های مختلف توسط حوزه علمیه خراسان وجود دارد، در عین حال با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه ادیان و مذاهب امضا شده، به رشته‌های حاضر در این دانشگاه وارد نمی‌شویم و طلاب علاقه‌مند به آن رشته‌ها می‌توانند در این دانشگاه حضور داشته باشند.

در این دیدار نیز، حجت‌الاسلام دکتر غفوری‌نژاد، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب شعبه مشهد با اشاره به آغاز کار این شعبه در سال تحصیلی جدید و حدود 15 رشته رایگان دانشگاه ادیان و مذاهب در مقطع کارشناسی ارشد برای طلاب، برای همکاری بیشتر با حوزه علمیه خراسان اعلام آمادگی کرد.

مطالب مشابه