مدیر کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد؛

خرید ۱۳۰۰ عنوان کتاب از نمایشگاه کتاب بیروت

تاریخ انتشار:

۱۳۰۰ جلد با موضوعاتی مثل اسلام‌گراها، جنبش‌ها و حرکت‌های اسلامی، داعش، اخوان المسلیمن، دروزی‌ها، علویون،‌ مسیحیت لبنان و یهودیت از این نمایشگاه خریداری شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب که از سال ۱۳۷۵ تأسیس شده، تا کنون بیش از ۱۴۰ هزار کتاب تخصصی گردآوری کرده و همه ساله برای تهیه منابع تخصصی در یک یا دو نمایشگاه بزرگ بین‌المللی شرکت می‌کند. این کتابخانه تاکنون در بیش از ۲۵ نمایشگاه بزرگ کتاب را برای تهیه منابع اصلی شرکت کرده‌ است؛ نمایشگاه‌هایی مثل قاهره، دهلی، فرانکفورت، سوریه، عربستان و عمان.

اخیراً نیز مهدی محمدی شجاعی، مدیر کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، به همراه هیاتی علمی در نمایشگاه کتاب لبنان شرکت کردند. به همین منظور گفت‌وگویی را درباره این سفر با ایشان ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

– انگیزه سفر شما به کشور لبنان و شرکت در این نمایشگاه چه بود؟

انگیزه اصلی ما برای شرکت تهیه منابع اصلی از خود کشورها است؛ برای نمونه سال گذشته در نمایشگاه عمان شرکت کردیم و تمام منابع اباضیه را از آنجا خریداری نمودیم. امسال نیز با توجه به تأسیس رشته‌های جدید در دانشگاه به نمایشگاه بیروت رفتیم. لبنان همواره در حوزه نشر جایگاه مهم و معتبری را در جهان عرب دارا می‌باشد. از قدیم شاه‌راه توزیع و پخش کتب در جهان عرب بوده است. یک ضرب المثل وجود دارد که می‌گوید: «کتاب‌ها در مصر نوشته می‌شوند، در بیروت منتشر و در عراق خوانده می‌شوند».

– در این نمایشگاه چه تعداد کتاب‌ و در چه موضوعاتی تهیه کردید؟

در مجموع ۱۳۰۰ جلد کتاب با تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصد تهیه کردیم که به زودی در نمایشگاهی در معرض دید مخاطبان قرار خواهیم داد.

موضوعات اصلی‌ای که در این نمایشگاه درباره آنها کتاب خریدار شد عبارت بودند از:

اسلام‌گراها، جنبش‌ها و حرکت‌های اسلامی، داعش، اخوان المسلیمن، دروزی‌ها، علویون،‌ مسیحیت لبنان و یهودیت. همچنین از ناشران فلسطینی و مصری آثار خوب و قابل‌ استفاده‌ای تهیه شد.

– شیوه انتخاب کتاب‌ها برای خرید چگونه است؟

از آنجا که کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب تخصصی است، همواره برای تهیه کتب در حوزه‌های مختلف از اساتید همان گروه استفاده می‌کنیم. برای مثال سال قبل برای خرید کتب اباضیه از دکتر ابراهیم قاسمی استفاده کردیم که استاد این رشته‌اند.

در سفر اخیر نیز برای کارشناسی و انتخاب کتاب در خدمت دکتر عباس خامه‌یار معاون محترم فرهنگی-اجتماعی دانشگاه و دکتر محمد معینی‌فر معاون محترم پژوهشی دانشگاه بودیم.
دکتر خامه‌یار سابقه چندین سال حضور در بیروت را داشته‌اند و نیز متخصص در جنبش‌های اسلامی، اسلام‌گراها و اخوان المسلمین هستند. بنده هم به عنوان مدیر کتابخانه جهت بررسی‌های نهایی حضور داشتم.

– ارزیابی کلی شما از نمایشگاه کتاب بیروت چیست؟

حضور ما در این نمایشگاه فقط تهیه کتاب و منابع دست اول بود. به طور کلی نمایشگاه کتاب بیروت در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی _ سیاسی و همچنین انفجار بندر بیروت که در آن انفجار ساختمان اصلی نمایشگاه از بین رفت، شرایط ایده‌آلی را نداشت. با این حال، چون بیروت محل مهمی برای توزیع کتاب است و همواره می‌توان منابع خوبی را در آنجا یافت، در این نمایشگاه شرکت کردیم.

– دانشجویان و پژوهشگران دیگر مراکز علمی چگونه می‌توانند از این منابع استفاده کنند؟

کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب دبیرخانه مجمع تخصصی کتابخانه‌های استان قم (مکتا) است که ۵۲ عضو دارد. همه اعضای این کتاب‌خانه‌ها می‌توانند از کتابخانه دانشگاه استفاده کنند. ما با ۲۵ دانشگاه کشور قرارداد همکاری داریم که اعضای آنها نیز می‌توانند از منابع ما استفاده کنند. علاوه بر این، همه دانشجویان و پژوهشگران دوره‌های تحصیلات تکمیلی می‌توانند با معرفی‌نامه از دانشگاه مربوطه از مجموعه ما استفاده کنند.همچنین سایت آنلاین کتابخانه دیجیتال دانشگاه ادیان و مذاهب نیز راه‌اندازی شده است که تمام پایان‌نامه‌های دانشگاه به صورت دیجیتال و تمام متن در این سایت در اختیار همه قرار دارد.

مطالب مشابه