دکتر فرزین فهیمی:

استراتژی توهین در اروپا ریشه تاریخی دارد

تاریخ انتشار:

نشست علمی «تحلیل گفتمان و نقد کاریکاتورهای موهن» با سخنرانی دکتر فرزین فهیمی از سوی پژوهشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

دکتر فهیمی عضو هیئت علمی دپارتمان علم و تصویر دانشگاه گوته آلمان در این نشست مسئله استراتژی توهین بر حسب عمل و عکس‌العمل را بسیار مهم و دارای ریشه‌ تاریخی در اروپا توصیف کرد و سپس به بررسی دست‌های پشت پرده در خصوص به راه افتادن چنین اقداماتی پرداخت.

وی تأکید کرد که علی‌رغم ادعای آلمانی‌ها مبنی بر این که چنین کاریکاتورهایی هیچ هدفی خاصی ندارند و تنها طنز و کاریکاتور است، به سابقه چنین اقداماتی در گذشتهپ دور اروپا اشاره کرد و به اقدامات یونان قدیم در مقابل ایران قدیم و مطرح نمودن ایران به عنوان دشمن یونان پرداخت و این روند تا دوره جنگ جهانی و دوران معاصر را به ویژه در آلمان بررسی کرد.

فهیمی هم‌چنین به عکس‌العمل راستگرایان و مخالفان اسلام پس از انتشار کاریکاتورهای موهن و اعتراض مسلمانان به این اقدام اشاره کرد و یادآور شد که اعتراض مسلمانان باعث تشدید احساسات ضد اسلامی در آلمان شد.

وی در بخش دیگر این نشست علمی، به سؤالات استادان و دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ گفت.

گفتنی است این نشست روز یکشنبه 27 اردیبهشت‌ماه 1394 ساعت 11:30 در سالن شهید بهشتی برپا شد.

فرزین فهیمی عضو هیئت علمی دپارتمان علم و تصویر دانشگاه گوته آلمان و پژوهشگر نشانه‌شناسی میان‌فرهنگی است. وی تحصیلات خود را در آلمان به پایان رسانده است. فهیمی از دو سال پیش شورای عالی مخاطبین رادیو و تلویزیون آلمان را راه‌اندازی کرده است.

مطالب مشابه