استاد شهبازی:

الحاد در غرب به میان عامه مردم کشیده شده است

تاریخ انتشار:

آخرین نشست از دوره دوم سلسله نشست‌های علمی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «الحاد جدید، چیستی و دیدگاه‌ها» و با سخنرانی استاد علی شهبازی برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، وی در این نشست مسئله الحاد را به لحاظ کارکرد و شیوه، در روزگار کنونی بی‌مانند یا کم‌مانند دانست و بدین نکته اشاره کرد که امروزه الحاد و اندیشه‌های الحادی از سطح بحث‌های آکادمیک و فلسفی، به ویژه بعد از واقعه ١١ سپتامبر در آمریکا، به سطح افکار عامه آمده و باورهای عموم را ـ دست‌کم در مغرب زمین ـ به چالش کشیده است.

وی افزود:‌ می‌توان گفت که در گذشته باورهای عموم مردم چندان متأثر از مناقشات فلسفی ‌ـ الاهیاتی میان ملحدان و خداباوران نبود اما در عصر حاضر تحولاتی در عرصه علم و معرفت پدید آمده که همین تحولات را ملحدان جدید تا اندازه زیادی در خدمت خود گرفته و از آن بهره فراوان برده‌اند.

استاد شهبازی، کاربردی شدن علوم و پدید آمدن دانش‌های میان‌رشته‌ای را در کنار همه‌فهم کردن یا به اصطلاح عامه‌پسند کردن علم از مواردی دانست که ملحدان از آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود بهره گرفته‌اند.

به گفته وی ملحدان، عامه مردم را که تخصصی در حوزه دین و الاهیات تخصصی ندارند، به عنوان مخاطب نقدها و شبهات خود قرار می‌دهند این در حالی است که الحاد جدید هم به لحاظ مبانی و هم از جهت روش و روی‌کرد خود بسیار قابل نقد است.

گفتنی است آخرین نشست از دور دوم سلسله نشست‌های علمی پژوهشکده ادیان و مذاهب روز چهارشنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه 94 ساعت 11:30 در سالن کنفرانس شهید بهشتی برگزار شد.

مطالب مشابه