با حضور جمعی از کارشناسان حوزه فرهنگ و خانواده؛

نشست علمی «خانواده،جمعیت و فرزندآوری؛ سیاست های ایستا و تحولات روز آمد» برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست علمی «خانواده،جمعیت و فرزندآوری؛ سیاست‌های ایستا و تحولات روز آمد» به همت پژوهشکده زن و خانواده و با مشارکت دانشکده زن و خانواده با حضور جمعی از کارشناسان حوزه فرهنگ و خانواده در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

دولت، مجلس و آحاد مردم در زمینه جمعیت و فرزندآوری باید وارد عمل شوند

در آغاز این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اهمیت خانواده و فرزند آوری گفت: دولت، مجلس و آحاد مردم در زمینه جمعیت و فرزندآوری باید وارد عمل شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب اظهار داشت: موضوع جمعیت و فرزندآوری در مقطع کنونی که کشور به سمت کهن‌سالی و افزایش سن می‌رود بسیار مهم و ضروری است.
وی ادامه داد: خانواده و جمعیت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی که قانون و مشی خودش را از اسلام ناب محمدی(ص) گرفته همواره با اهمیت بوده است و تاکید بر داشتن خانواده یکی از توصیه‌های اکید ائمه اهل‌بیت (ع) است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها در فرمایشات و بیانات خودشان روی موضوع جمعیت و فرزندآوری تاکید داشته‌اند که نشان‌دهنده اهمیت بالای این مقوله برای آینده نظام است.
وی تصریح کرد: دولت، مجلس، مردم و همه نهادها و سازمان‌ها باید در این مسیر دست‌به‌دست هم بدهند تا کشور را از این خطر و بحران پیشرو دور کنند.

توانایی مالی و رشد اقتصادی امید به زندگی را افزایش می دهد

رییس پژوهشکده زن و خانواده نیز در ادامه این نشست اقتصاد باثبات را مهم برشمرد و گفت: توانایی مالی و رشد اقتصادی امید به زندگی را افزایش می دهد که موجب افزایش جمعیت و اجرایی‌شدن سیاست‌های جمعیت می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد زیبایی‌نژاد اظهار داشت: نظام تربیتی موجود ضد خانواده است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود. هراندازه که تحصیلات بالا می‌رود میزان پایبندی به هنجارها و ارزش‌های اسلامی کاهش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌هایی که صورت‌گرفته درصد تمایل خانواده‌ها برای داشتن سه فرزند تنها ۵ درصد است.
کارشناس حوزه خانواده با اشاره به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوانی تصریح کرد: در این زمینه ما باید فهم جامعه را در نظر بگیریم و این‌گونه نباشد که پشت درب‌های بسته برای مردم قانون بنویسیم. باید کار به جایی برسد که مردم آرزوی فرزند داشته باشند نه این که با قانون آن‌ها را به سمت فرزندآوری ببریم، باید قانون‌گذاران از ارزش‌هایی که برای مردم محترم است، آگاه باشند.

شناسایی ۲۱ مانع در راستای تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

دکتر امیر حسین بانکی پور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر سخنران این نشست نیز، با بیان این که ۲۱ مانع را در راستای تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شناسایی کردیم، گفت: هدف این قانون حفظ هرم جمعیتی است و برای جوانی جمعیت نیاز به رشد جمعیت داریم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برنامه‌های توسعه در کشور نه‌تنها در راستای خانواده نبوده و در واقع علیه خانواده بوده است. در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیشترین تاکید بر روی خانواده است و نگاه این قانون پشتیبانی از خانواده است.
بانکی پور ابراز داشت: در حال حاضر به سمت فاجعه‌ای نزدیک می‌شویم که در تاریخ ایران مانند نداشته است به‌طوری‌که موضوع جمعیت در آینده تبدیل به ابر بحران می‌شود. علاوه بر این مردم تمام کشورهای اروپا به یکباره پیر شدند اما در خصوص کشور ما با کشورهای همسایه این موضوع فرق می‌کند و تنها ایران است که در نقشه سی‌سال بعد سازمان ملل پیر شده است.
وی افزود: ایران هر زمانی که در برابر کشورهای منطقه ضعیف‌تر شده کشورهای منطقه به مرزهای جغرافیای کشورمان طمع کرده‌اند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ۷ سال زمان داریم که در سیاه‌چال سقوط نکنیم و بتوانیم به رشد جمعیتی برسیم.

وی ابراز داشت: الگوی مسکن خانواده‌ها، نگرانی از بیکاری سرپرست خانواده، اشتغال و نگرانی آتیه زنان، هزینه بالای مراکز ناباروری، عقیم‌سازی بی‌رویه در دهه ۷۰، افزایش سزارین، قبح‌زدایی از سقط جنین، عدم اطمینان به زندگی مشترک، نهادینه شدن فرزند کمتر زندگی بهتر و رایگان بودن اقلام پیشگیری از جمله عوامل بازدارنده در افزایش جمعیت است.

در سیاست‌های فرزندآوری باید به مردان هم توجه کافی داشته باشیم

در ادامه این نشست،رییس موسسه مطالعات جمعیتی کشور به ایراد سخن پرداخت و گفت: در سیاست‌های فرزندآوری تنها به زنان می‌پردازیم درحالی‌که باید به مردان هم توجه کافی داشته باشیم.
دکتر رسول صادقی اظهار داشت: خیلی از زمان‌ها سیاست‌هایی که داریم با تأخیر دنبال و اجرا می‌شود در خصوص جمعیت همواره پویایی بوده و هیچ‌وقت وضعیت جمعیت کشور ثابت نبوده است. کاهش باروری در نسبت و حجم جمعیت تاثیر می‌گذارد و در این میان دهه شصتی‌ها با موج سالمندی روبرو خواهند شد.
وی ابراز داشت: یکی از عواملی که با آن روبرو هستیم افزایش شدید سن ازدواج است که در برخی از مناطق به ۴۸ درصد می‌رسد. در برخی از مناطق ما شاهد افزایش مهاجرت مردان هستیم که موجب می‌شود دختران برای ازدواج فرصتی نداشته باشند البته عوامل دیگری مانند بیکاری، گرانی وغیره در این زمینه تاثیر فراوانی دارد.
رییس موسسه مطالعات جمعیتی کشور ادامه داد: طلاق در کشور رقم بالایی دارد و نکته مهم‌تر این که زنان بعد از طلاق تمایل بسیار کمی برای ازدواج مجدد دارند که نسبت به کشورهای دیگر رقم پایینی دارد که باید اصلاح شود.
وی به سیاست جمعیتی ابلاغی اشاره کرد و گفت: باید ببینیم که به چه میزان از این قانون استقبال می‌شود اما در کل گروه‌های مختلف در این قانون دیده شده است. سیاست‌های خانواده باید در زمینه خانواده، اقتصاد، مسکن و غیره هم جوابگو باشد.

 

 

مطالب مشابه