جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

الإعلام الرسمی ومواجهة الأزمات تعاطی قناة العراقیة الإخباریة مع جائحة كورونا دراسة تحلیلیة لنشرة الأخبار الرئیسة

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد وفاق عباس موسی السودانی دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «الإعلام الرسمی ومواجهة الأزمات تعاطی قناة العراقیة الإخباریة مع جائحة كورونا دراسة تحلیلیة لنشرة الأخبار الرئیسة»، دکتر میثم ایرانی به عنوان استاد راهنما و دکتر سید علی‌محمد رضوی به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

به محض فراگیر شدن بیماری همه‌گیر کرونا، رسانه‌ها شروع به پرداختن به آن کردند، این تحقیق خواستار مطالعه نحوه برخورد رسانه‌ها با بحران‌های جهانی در دورانی است که اطلاعات با سرعتی که در گذشته مشاهده نشده است، می‌باشد. با این وجود، علی‌رغم پیشرفت علمی و فنی فوق‌العاده‌ای که بشریت به آن رسیده است، اما در برابر بحران‌ها و خطرات زیست‌محیطی و بهداشتی که زندگی انسان را تهدید می‌کند، درمانده باقی مانده است، و هر ساله منجر به تلفات انسانی می‌شود. واقعیتی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، نشان می‌دهد که رسانه‌ها در زمان کنونی ما بخشی از زندگی دولت‌ها، مردم و نهادها در سراسر کره زمین شده است، به دلیل ارتباط نزدیک با همه اقشار و زمینه‌های آن. هم‌چنین از طریق بسیاری از امکانات، در آموزش و راهنمایی مردم و آموزش توده‌ها در دوره بحران سهیم است، علاوه بر نقش آن در توسعه جوامع و انتقال فرهنگ‌های مختلف. و این‌که انتشار سریع ویروس کرونا، رسانه‌های رسمی عراق را در چالش بزرگی برای چگونگی مقابله با بحران قرار داده است، به‌ویژه در عراق که علاوه بر بهداشت از بسیاری از بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی رنج می‌برد. به همین دلیل است که در مطالعه ما با تعریف کانال‌های خبری العراقیه، بحران، بیماری همه‌گیر کرونا، با تعریف رسانه‌های خبری، برنامه‌ای و الکترونیکی خود برای دوره از ابتدای ماه مارس تا پایان ژوئن سال 2020 برای پیدا کردن آن‌چه رسانه‌های رسمی عراق ارائه داده‌اند، پرداختیم.

تحقیق حاضر بر نظریه اعتماد بر رسانه‌های خبری و نظریه مسئولیت اجتماعی خبری برخاسته است. تجزیه و تحلیل محتوا مورد استفاده محقق در این مطالعه یکی از اشکال تحقیقات علمی است که هدف آن توصیف به منظور دانستن صریح محتوای رسانه مورد تجزیه و تحلیل است و مهم‌ترین یافته‌های محقق تمرکز زیاد کانال خبری العراقیه در بولتن‌های اصلی خود بر بحران همه‌گیری کرونا و در اختیار قرار دادن مکانی برای آن است که از 58.8٪ کل بولتن‌های خبری اصلی آن فراتر رفته است و با اخبار همه‌گیر که در مجموعه اخبار و عناوین برجسته شده است.

مطالب مشابه