جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

موقف الصحف العراقیة من قضایا المرأة بعد 2003

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد یعرب محفل عبدالجبار دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «موقف الصحف العراقیة من قضایا المرأة بعد 2003»، دکتر سید مرتضی اسمعیلی طباء به عنوان استاد راهنما، دکتر عماد هلالی به عنوان استاد مشاور و دکتر سید علی‌محمد رضوی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

مسئله زنان، حضور و کارشان در اجتماع همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. زنان به عنوان عضوی از جامعه و با پذیرفتن نقش‌هایی چون مادری، خواهری و مشاغلی چون پزشکی، معلمی و مهندسی در همه بخش‌های جامعه حضور دارد. ازاین‌رو، زنان تحصیل‌کرده نقش مهمی در ساخت و ترسیم آینده خواهند داشت. بعد از سال ۲۰۰۳، مطبوعات عراقی با تمام مشکلاتی که بعد از سقوط نظام بعث در عراق وجود داشت، نقش مهمی در پررنگ کردن موضوع حضور زنان در اجتماع داشتند. با سر کار آمدن نظام جدید نیز روابط عراق با جهان از طریق وسایل ارتباط جمعی گسترش یافت و روزنامه‌های عراقی در موضوعات مختلف به بحث درباره زنان پرداختند. سؤالات اصلی این پژوهش عبارتند از: «نقش مطبوعات عراقی در موضوعات مربوط به زنان بعد از سال ۲۰۰۳ چه بود؟» و «مهم‌ترین موضوعات مربوط به زنان که مطبوعات عراقی به آن پرداختند، بعد از سال ۲۰۰۳ چه بود؟» با بررسی داده‌های به دست آمده روشن شد که مطبوعات عراقی پس از سال ۲۰۰۳، توجه زیادی به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان نشان دادند. هم‌چنین این مطبوعات در فعال کردن نقش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان در جامعه عراق نقش داشته و موجب آشکاری رابطه میان تغییرات سیاسی جدید در عراق و ارتباط آن با مسایل زنان شدند.

در این پژوهش با به‌کارگیری روش توصیفی ـ تحلیلی، برخی از روزنامه عراقی (نمونه الگو) بررسی شده و با بررسی داده‌های موجود نتایج زیر حاصل گشت: مطبوعات عراق پس از سال 2003 بر تحولات سیاسی و نیز گشوده شدن فضای جامعه عراق و ارتباط با جهان تأثیر چشمگیری داشتند. هم‌چنین در این میان سایت‌های خبری و اجتماعی، رسانه‌های الکترونیکی همه و همه در پیگیری مسائل مربوط زنان عراقی نقشی فعال داشتند و  به بررسی مشکلاتی چون طلاق، خشونت خانگی، تأثیر روانشناختی تروریسم بر ساختار خانواده پرداختند.

مطالب مشابه