جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

دور مواقع التواصل الاجتماعی فی زیادة نسبة مشاهدی البرامج السیاسیة

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد مرتضی ریسان کاظم آل نصار دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «دور مواقع التواصل الاجتماعی فی زیادة نسبة مشاهدی البرامج السیاسیة (دراسة مسحیة لطلبة جامعة ذی قار)»، دکتر علی عبدالمنعم عمور به عنوان استاد راهنما و دکتر سید علی‌محمد رضوی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

این مطالعه با عنوان «نقش سایت‌های رسانه‌های اجتماعی در افزایش نسبت بینندگان برنامه‌های سیاسی (مطالعه پیمایشی از دانشجویان دانشگاه ذی‌قار)»، سعی در بررسی تأثیر و نقش رسانه‌های اجتماعی بر شهروندان استان ذی‌قار در استان ذی‌قار عراق دارد، زیرا از نظر تاریخی از نظر هیجان سیاسی تا امروز آسیب‌پذیر است.

این محقق برای دستیابی به نتایج معتبر برای واقعیت سیاسی در استان ذی‌قار، به روش توصیفی، تحلیلی، نظری و تاریخی اتخاذ شده در اکثر مطالعات و تحقیقات و روش پیمایشی برای قسمت کاربردی این مطالعه تکیه کرده است.

این محقق برای شناسایی نقش سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در سوق دادن مردم شهر به تماشای برنامه‌های سیاسی و پیگیری تحولات رخ داده در صحنه عراق به طور کلی و در استان ذی‌قار به طور خاص، و توسعه آگاهی سیاسی ماهیت این تحقیق مستلزم دسترسی به مطالعات قبلی در تفسیر این فرضیه بود و مشخص شد که نظرات مختلفی از نظر محققان با توجه به فرهنگ، دانش و سبک تفکر در برخورد با امور سیاسی وجود دارد.

یافته‌های این محقق نشان می‌دهد که شهروندان استان ذی‌قار ـ به‌ویژه نمونه دانشجوی دانشگاه ـ تحت تأثیر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند و با افزایش علاقه به تماشای برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف سیاسی که این سایت‌ها را دریافت می‌کنند، افزایش یافته است. سایت‌ها تأثیر به‌سزایی در جهت‌دهی به رفتار و تفکر شهروندان دارند. عراقی‌ها در استان ذی‌قار، به‌ویژه گروه جوانان دانشجوی دانشگاه، به ویژه از نظر انتشار دستورالعمل‌های خاص که باعث حفظ هویت ملی استان ذی‌قار و حمایت از وحدت ملی می‌شوند.

بر اساس نتایج نظرسنجی انجام شده توسط محقق و بر اساس مطالعات قبلی عرب و خارجی که به نقش رسانه‌های اجتماعی در افزایش درصد بینندگان برنامه‌های سیاسی، ارزش‌های مشارکت سیاسی و اجتماعی در میان افراد می‌پرداخت از استان ذی‌قار و آن‌چه که این مطالعات در دانستن مزایای ناشی از استفاده از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی متمرکز شده است وب‌سایت‌های فعالان اینترنتی و رسانه‌های مدرن در طول فراخوان عمومی برای اصلاح و تغییر و مبارزه با اداری و مالی وحشتناک بیداد فساد نشان داده شده است که چشم‌انداز سیاسی از طریق اخبار محلی ارائه شده توسط سایت‌های شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود و منجر به درک اهمیت آگاهی سیاسی در تعیین سرنوشت هر جامعه می‌شود.

مطالب مشابه