با سخنرانی دکتر عباس اشرفی؛

کارکرد اهل بیتِ پیامبران از نگاه کتب مقدس بررسی شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر عباس اشرفی در وبینار «کارکرد اهل‌بیتِ پیامبران از نگاه کتب مقدس (بررسی تطبیقی اهل‌بیت زرتشت، موسی، عیسی و محمد علیهم‌السلام)» به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این وبینار که به همت انجمن علمی شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: مراد از اهل‌بیت یک پیامبر، نزدیک‌ترین افراد به ایشان هستند؛ چه این ارتباط نسبی و سببی باشد و چه اندیشه‌ای و رفتاری.

اشرافی افزود: سؤال این‌جاست که تمایزات کتب مقدس ادیان در خصوص اهل‌بیت پیامبر آن دین چه می‌باشد؟ برای پاسخ این سؤال باید به متون مقدس مراجعه کرد و از نگاه این متون مقدس، پاسخ را بیان کرد.

وی در ادامه به معرفی افراد خانواده این پیامبران پرداخت و گفت: در دین زرتشت، کارکرد پسرعموی زرتشت ـ مدیوماه ـ پسران و دختران زرتشت و انجمن مغان قابل بررسی است. در دین یهود نیز جایگاه موسی در یهود، خانواده موسی (هارون، مریم، صفورا همسرش و فرزندان جرشوم و الیعازر) و عدم سخن از خانواده بعد از موسی جای بررسی دارد.

اشرافی ادامه داد: در دین مسیحیت نیز مریم باکره، فرزندان مریم و یوسف و عدم ازدواج حضرت عیسی(ع) از مباحث قابل بحث است. هم‌چنین در دین اسلام، راسخون در علم، عصمت و طهارت، مخاطب درجه اول پیام رسول، اوصیای پیوسته (وصایت و امامت نصبی است نه انتخابی) از موضوعاتی است که می‌توان بدان پرداخت.

وی در ادامه به مقایسه اسلام با سه ادیان دیگر در خصوص کارکرد اهل‌بیت پیامبران پرداخت و این‌گونه نتیجه‌گیری کرد در ادیان زرتشت، یهودیت و مسیحیت جانشینی از خانواده نیست، برخلاف اسلام که جانشینی حق انحصاری خاندان پیامبر است. عصمت و علم اهل‌بیت پیامبر اسلام از تمایزات این دین می‌باشد. منجی آخرالزمان در زرتشت از نسل زرتشت است و در اسلام از نسل محمد(ص) است ولی در دو دین دیگر این‌گونه نیست. نگاه آینده‌پژوهانه و آینده‌سازانه در اسلام به اهل‌بیت شده است، یعنی دوام و بقای دین به آن‌هاست.

مطالب مشابه