حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان:

در هیچ نص تاریخی اسلامی گزارشی از تخریب قبور نیامده است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسمی که به مناسبت سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزار شد، گفت: انگلستان با ایجاد فتنه بین عبدالعزیز در نجد و شریف حسین حاکم مکه، موجب ایجاد اختلاف و واگذاری مکه و مدینه به شیخ عبدالعزیز شد. وی علما را وادر به تخریب بقاع مدینه به دلیل مخالف با حکم شرع کرد. وقتی نوبت به مزار پیامبر رسید، مردم مدینه مقاومت کردند و با مطلع شدن مسلمانان، وی به ناچار از تخریب حرم نبوی دست کشید.

وی افزود: پیامبر هنگام رحلت در منزل عایشه دفن شد یعنی در داخل بنا و کسی نیز مخالفت نکرد. در سال 160، مهدی عباسی منازل اطراف مسجد النبی را داخل مسجد النبی قرار داد و دیواری نیز دور آن کشید و باز کسی مخالفت نکرد در حالی که این کار هم‌زمان با حیات مالک بن انس در مدینه بود. آخرین بار عثمانی‌ها بنای مزار پیامبر را بازسازی کردند و قبه را بر روی آن ساختند.

دکتر فرمانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر روی قبه پیامبر دریچه‌ای وجود دارد که این دریچه به صورت سنتی بر روی قبه ساخته می‌شود چرا که در زمانی که مدینه دچار قحطی شد، به توصیه عایشه، دریچه‌ای بر بالای سقف محل دفن پیامبر(ص) ایجاد کردند و برای بارش باران دعا کردند.

معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: درباره دلیل تخریب قبور از سوی وهابیان گفت: حدیث ضعیفی نقل شده است از پیامبر که می‌فرماید که هیچ قبری نداشته باشید مگرآن‌که صاف باشد. همه علمای سنی این حدیث را دیده‌اند و این‌طور برداشت کرده‌اند که منظور، خود قبر است. اولین کسی که طور دیگری برداشت کرد و گفت منظور پیامبر آن است که بقعه‌ای روی قبر ساخته نشود، ابن‌تیمیه بود. او معتقد بود ساخت بقعه روی قبور، از نمادهای شرک است. از همه این‌ها گذشته، این حدیث یک حدیث مجهول است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که در متون تاریخی آمده است که قبور بسیاری دارای بقعه بوده‌اند مانند بقعه پیامبران الهی در ایران و لبنان و حتی بقعه مشرکان، اما در هیچ‌جا حتی یک مورد نیامده است که اصحاب یا مسلمانان بقعه‌ای را تخریب کرده باشند. ابن‌تیمیه هم متوجه این مسئله شده است اما می‌گوید نمی‌دانم چرا مسلمانان این قبور را تخریب نمی‌کرده‌اند! در حالی که او مدعی سلفی بودن است باید از عمل علما و صحابه سلف تبعیت می‌کرد و فتوا به تخریب قبور نمی‌داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمود؛ هرکس به تعمیر قبور اولیاء الله بپردازد، مثل آن است که در معبد سلیمان نبی به او کمک کرده است. هرکس در حفظ این‌ها بکوشد من در قیامت او را شفاعت می‌کنم. لذا گرچه ایجاد بنا بر روی قبور عموم مردم خوب نیست اما علما گفته‌اند ایجاد بنا بر روی قبور اولیاء الله مطلوب است. بسیاری از اهل‌سنت به خصوص صوفیان نیز به این حدیث استناد کرده‌اند. لذا وهابیان برداشت غلطی از بعضی احادیث دارند که ان شاء الله آن را اصلاح می‌کنند.

مطالب مشابه