جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

مسئله ورود الاهيات به سينما: بررسي تجربه الاهيات مسيحي

تاریخ انتشار:

در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو غلام‌عباس هاشمی با عنوان «مسئله ورود الاهيات به سينما: بررسي تجربه الاهيات مسيحي»، حجج اسلام دکتر مهراب صادق‌نیا و دکتر محمدتقی انصاری‌پور به عنوان استادان راهنما، و دکتر سید محمد نقیب و حجج اسلام دکتر حمیدرضا شریعتمداری و حسین رجبی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

شکی نیست که اسلام دین تعامل، صلح و گفت‌وگو است و بدیهی است که تعامل و گفت‌وگوهای بین ادیان و عقاید گوناگون با وجود موانع فراوان در ابعاد گسترده زندگی خصوصاً در بعد زیست اجتماعی ناممکن می‌گردد. مراد ما از موانع در زیست اجتماعی، اصول و قواعد و قوانینی هستند که در سه حوزه عبادات، معاملات (اعم از عقود و ایقاعات) و سیاسات وجود دارند.

از سویی گاهی از نظر حقوق شهروندی به این گروه از شهروندان به عنوان شهروند درجه دوم نگاه می‌شود و پاره‌ای از احکام در قبال این‌ها نوعی تبعیض ناعادلانه در عرصه شهروندی است. ازجمله این حقوق، مسئله دیه اهل کتاب است که به نظر مشهور فقها کم‌تر از یک دهم دیه یک فرد مسلمان است. هم‌چنین نفوذ عقود و ایقاعات اهل کتاب از همین چالش‌ها می‌باشد. نیز موضوع اعطای مناصب اجتماعی و دولتی از چالش‌های مهم اجتماعی بین شهروندان مسلمان و بین اهل کتاب است. این نوع تبعیض اگر بدون مبانی محکم و عقلانی باشد، گاهی هم‌زیستی صاحبان ادیان را با یکدیگر با مشکل‌های جدی مواجه می‌کند و درنتیجه آنان را از فهم درست عقاید و افکار یکدیگر دور می‌کند.

این چالش‌های قابل توجه تنها از طریق ظرفیت‌های فقه قابل حل است، چراکه این موضوع که دامنه آثار آن به مباحث الاهیاتی و سیاسی و فرهنگی و حتی بین‌المللی کشیده می‌شود، موضوعی فقهی است و از همین روی حل آن نیز از طریق فقه می‌باشد. در این خصوص ظرفیت‌های فقهی و قواعد و مبانی فقهی وجود دارد که می‌توان به وسیله آنها راه حل این مشکلات را ارائه نمود. ازجمله بررسی و تجدید نظر در برداشت‌های فقهی و تفسیری از ادله بسیاری از احکام و نیز بحث‌های دقیق‌تر از برخی قواعد فقهی که درنتیجه، روزنه‌ای جدید را درخصوص تعامل با صاحبان ادیان خصوصاً اهل کتاب در حوزه‌های مختلف به روی افراد و حکومت اسلامی می‌گشاید. از این روی رساله پیش رو با همین هدف خصوصاً ارائه راه‌کاری جدید با مبانی فقهی به حاکمیت و نظام مقدس اسلامی  با هدف گره‌گشایی از برخی چالش‌های موجود با موضوع: «ظرفیت‌های فقه شیعی و مسئله تعامل با اهل کتاب» تدوین شده است.

مطالب مشابه