جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

استفاده از رسانه های دیجیتال و خطر آن ها برای امنیت فکری جوانان عراقی: مطالعه میدانی استان بغداد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو میثم ایرانی با عنوان «استفاده از رسانه‌های دیجیتال و خطر آن‌ها برای امنیت فکری جوانان عراقی: مطالعه میدانی استان بغداد»، دکتر میثم ایرانی به عنوان استاد راهنما و دکتر سید علی محمد رضوی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

رسانه‌های دیجیتال و وسایل ارتباطی مدرن ابزاری برای گسترش فرهنگ دیجیتال است و به منظور انعکاس اهمیت آن در زندگانی حقیقی بشر، در این تحقیق سعی شده که به کاربردهای رسانه‌های دیجیتال و خطر آن بر امنیت فکری جوانان عراقی پرداخته شود. جوانان بغداد به عنوان نمونه‌ای برای بررسی انتخاب شده‌اند، چراکه این قشر به صورت آزادانه از انواع مختلف رسانه‌های ارتباطی استفاده می‌کنند و از این‌جا مسئله این پژوهش در تأثیرگذاری بر امنیت فکری جوانان عراقی متبلور می‌شود.

از برجسته‌ترین نتایج این پژوهش می‌توان به موارد متعددي اشاره كرد: رسانه‌های جدید منجر به ترویج و انتشار ارزش‌های فرهنگی در مناطق مختلف جهان می‌شوند و آن‌ها می‌توانند برای احیای فرهنگ مردم تلاش کنند و می‌توانند اهداف رسانه‌های عربی را از طریق فیس‌بوک، توییتر، واتس‌اپ و دیگر شبکه‌های ارتباط‌جمعی تجسم بخشند. رسانه‌های دیجیتال و برنامه‌های متعدد آن بر امنیت فکری جوانان عراقی تأثیر می‌گذارد و افزایش آگاهی کاربران منجر به مسئولیت بزرگی می‌شود که رسانه‌های دیجیتال بر دوش می‌کشند. این امر مستلزم آن است که رسانه‌ها با تکیه بر ابزار موجود، در انتقال اطلاعات و پیام‌های منتقل شده به افراد، کاملاً شفاف باشند‌.

پژوهشگر با استفاده از روی‌کرد توصیفی ـ تحلیلی به نتایج این تحقیق دست یافته است. هم‌چنین با استفاده از پرسش‌نامه به عنوان ابزاری برای جمع‌آوری، تفکیک و تجزیه و تحلیل داده‌ها، و بر اساس مبانی روش‌های نوین پژوهشی، پرسش‌نامه را بین نمونه‌ای تصادفی از جوانان بغداد و از سطوح مختلف فرهنگی پخش کرد، و از پاسخ 300 پاسخ‌دهنده به نتایج نهایی رسیده است.

این پژوهش با هدف استفاده از جنبه نظری و تحقیقاتی رسانه‌های دیجیتال در واقعیت عملی، بهره‌مندی از آن‌ها در مبارزه با ایده‌های غرب‌زده و استفاده از زمینه‌های مطالعه در شناخت انعکاس رسانه‌های دیجیتال در امنیت فکری و شناخت روندهای جوانان انجام شده است.

مطالب مشابه