درخشش در جشنواره فرق و ادیان؛

کسب رتبه شایسته تقدیر رساله دکتری مدیر نشریات دانشگاه ادیان و مذاهب

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عموی دانشگاه، رساله دکتری ابراهیم قاسمی دانش‌آموخته و مدیر نشریات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «ارزیابی تجدید بنای اباضیه عمان در دوره معاصر با تأکید بر بازسازی پایه‌های نظری و نهادهای دینی» در نخستین جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب حائز رتبه شایسته تقدیر شد.

روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب این موفقیت علمی را به مجموعه دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر ابراهیم قاسمی مدیر نشریات دانشگاه ادیان و مذاهب تبریک می‌گوید.

 

در چکیده این رساله آمده است:

دوران معاصر را باید عصر تحولات بنیادین در عرصه نظر و نیز واقعیت‌های خارجی نامید. همان‌گونه که تحولات شگرفی در دنیای بیرون رخ نموده، عرصه ذهن و حوزه اندیشه نیز شاهد تحولات مختلفی بوده است. یکی از مذاهب موجود در جهان اسلام، اباضیه است که علی‌رغم جمعیت کم و گستردگی جغرافیایی اندک، توانسته با تجدید بنا و بازسازی به حیات خود ادامه دهد.

در این رساله با استفاده از منابع دست اول و با روش تحلیل محتوا ابتدا سابقه تاریخی این جریان در عمان توضیح داده ‌شده، سپس حوزه اعتقادی و فقهی آنان مورد شناسایی قرار گرفته است. اباضیه در اصول فقه به اهل‌سنت نزدیک‌ترند تا به شیعه. از این رو ساختار جدیدی را که برای مصادر استنباط مطرح می‌کنند، مانند منابع استنباط اهل‌سنت می‌باشد و به تبعیت از آن، فقه اباضیه هم فقهی شبیه اهل‌سنت خواهد بود. فقه اباضيه ادوار شش‌گانه را طي كرده و در دوره اخير به تجديد و تيسير در بازسازي فقه خود روي آورده است. اباضيه معاصر اهتمام به غني‌سازي فقه از طريق ارتباط‌بخشي با علوم وابسته و نيز اهتمام به مقاصدالشريعه و اهتمام به انطباق‌بخشي فقه با واقعيات دارد. نگاه اباضیه به امامت یک نگاه دنیوی است و با این‌که برای آن مراحل چهارگانه ظهور، دفاع، شراء و کتمان را قائل‌اند، ولی در دوره معاصر در کشور عمان، خلافت را جای‌گزین آن نموده و مفتی را زیرمجموعه وزیر قرار داده‌اند.

اباضیه همواره با توجه به منشأ پیدایش خود، با اتهاماتی از جمله انتساب به خوارج، کراهت از صحابه و خشونت‌طلبی روبه‌رو بوده است که با جدیت به مقابله با آن پرداخته و انتساب خود را به خوارج، نفی و نگاه مثبتی به صحابه را مطرح و روحیه صلح‌جویی و میانجی‌گری را ترویج می‌نماید. آنان در کشور عمان از سال1970م با سازمان‌دهی نهادهای دینی خود در قالب چهار وزارت‌خانه آموزش و پرورش، آموزش عالی، تراث و ثقافه، اوقاف و شئون دینی توانسته‌اند خود را بازسازی و تجدید بنا کرده و روابط دوستانه با اهل‌سنت و شیعه برقرار و موقعیت جدید و مناسبی را در دنیای اسلام پیدا کنند.

مطالب مشابه