جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

شاخص های تعامل مطلوب بین خانواده و نظام تربیت رسمی فرزندان

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو مرضیه‌سادات سجادی با عنوان «شاخص‌های تعامل مطلوب بین خانواده و نظام تربیت رسمی فرزندان در ایران اسلامی معاصر»، دکتر محمدجواد زارعان به عنوان استاد راهنما، دکتر منصوره زارعان به عنوان استاد مشاور و دکتر محمد داودی، دکتر محمدرضا سالاری‌فر و دکتر الله‌کرم کرمی‌پور به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

خانواده و نظام تربیت رسمی دو نهاد تأثیرگذار در امر تربیت فرزندان هستند. موفقیت در ترسیم الگوی کارآمد در ایجاد و تقویت روابط بین این دو نهاد منوط به مشخص کردن شاخص‌هایی است که مبنای تعامل قرار گیرد. هدف این رساله معرفی شاخص‌های تعامل مطلوب خانواده و نظام تربیت رسمی در ایران اسلامی معاصر بر اساس مبانی دینی (آیات و روایات مربوطه)، عینیت‌‌های اجتماعی، وضعیت نهاد خانواده و نظام آموزش و پرورش در جامعه ایران، محدودیت‌های غیرقابل اصلاح و ظرفیت‌های موجود کشور ایران است.  این پژوهش از نوع پژوهش‌های بنیادی است و از آن‌جا که برای دست‌یابی به پاسخ و غنای بحث، نیاز به مراجعه به داده‌ها در زمینه‌های مختلف تعلیم و تربیت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، روایی، فقهی و تفسیری و حقوقی بود، با استفاده از روش تحلیل مفهوم (با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای) به تجزیه و تحلیل داده‌های اسنادی و درنهایت، جمع‌بندی و ترکیب داده‌ها در حوزه‌های مختلف پرداخته است.

نتایج این رساله نشان داد شاخص‌ اصلی برای  تعامل مطلوب بین دو نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی در ایران اسلامی معاصر، عبارت است از: همسویی دو نهاد بر اساس ارزش‌های دینی و ملی. هماهنگی و یکسان‌سازی اهداف، اعتماد متقابل، افزایش ظرفیت‌های تربیتی دو نهاد، نظارت متقابل، و شفاف‌سازی و سامان‌دهی نوع تعامل، دیگر شاخص‌هایی است که شکل‌دهی این تعامل را تسهیل می‌کند.

مطالب مشابه