جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

پیدایش و پیشرفت روزنامه های یهودی در عراق

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجوی عراقی خانم لهیب عبدالمهدی علی الله العبودی با عنوان «پیدایش و پیشرفت روزنامه‌های یهودی در عراق»، دکتر فاطمه توفیقی به عنوان استاد راهنما، دکتر عماد هلالی به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

مطبوعات یهودی عراق نقش مهمی در حرکت جامعه به سمت ارتقا داشتند و روزنامه‌نگاران با درجه بالایی از حرفه‌ای که حرفه روزنامه‌نگاری یا انتشار روزنامه را داشتند و یا در روزنامه‌های عراق به عنوان مترجم و مصحح زبان عربی کار می‌کردند، درگیر شدند.

مطبوعات یهود به برجسته‌سازی جنبه فرهنگی و اجتماعی یهودیان عراق کمک کردند. در این مطالعه در مورد یهودیان عراق و در تمام اجزای جامعه عراق، این امر به درک واقعیت موفقیت اجتماعی عراق و قدرت و مقاومت آن در برابر بسیاری از چالش‌ها کمک می‌کند. عراق در تاریخ خود شاهد این بوده است. این مطالعه در سه فصل انجام شد.  فصل اول شامل پیشینه تاریخی حضور یهودیان در عراق و اوضاع اقتصادی و آموزشی آن بود. فصل دوم فعالیت روزنامه‌نگاری یهودیان تا زمان اعلام سلطنت را روشن می‌کند، از جمله انتشار روزنامه‌ها، تأسیس چاپخانه‌ها و چاپ کتاب‌های عبری و به زبان عربی و … در مورد فصل سوم و آخر، آن مطالب روزنامه الحسید را تجزیه و تحلیل کرد، و ما از آن مقاله سرمقاله مطبوعات را انتخاب کردیم. این محقق به تحلیل محتوا در روزنامه الحدید پرداخت و مقاله ابتدایی را به‌تنهایی بر اساس این واقعیت انتخاب کرد که مقاله اولین روزنامه‌ای است که روزنامه در آن نظر خود را بیان می‌کند و سیاست خود را در همه موارد بدون اصرار در دست‌کاری اخبار مشخص می‌کند.

مطالب مشابه