مدیریت رسانه

رشته دکتری تخصصی «مدیریت رسانه» یک دوره کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به توسعه ادبیات رشته مدیریت رسانه در حوزه چالش‌های صنعت رسانه می‌پردازد. این رشته از زیر مجموعه‌های رشته مدیریت است. هدف از برگزاری این رشته در این مقطع تربیت پژوهشگران، محققان، مدرسان، مشاوران رسانه‌ای است که با شناخت به روز از سازمان‌های رسانه‌ای قادر باشند به مطالعه سازمان‌های موفق در صنعت رسانه، شامل انواع گوناگون آن، اقدام کرده و راهکارهای موفقیت یا دلایل شکست ‌آنها را بررسی و ارائه دهند و با کسب مهارت‌های پژوهشی بتوانند موجب ارتقاء سطع عملکرد سازمان‌ها رسانه‌ای شوند. بنابراین مدیریت رسانه به معنای مدیریت اقتصادی یک سازمان رسانه‌ای است و با مفاهیمی همچون مدل کسب و کار، استراتژی‌های رقابتی، مدیریت نیروهای خلاق، مدیریت تبلیغات، مدیریت بازاریابی، مدیریت تولید و توزیع و عرضه، مدیریت منابع و زنجیره ارزش، مدیریت مخاطب و … سر و کار دارد.

صنعت رسانه گستره وسیعی از بخش‌ها را در بر می‌گیرد. پیشتر و به طور سنتی، این صنعت شامل بخش‌های تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات، کتاب و سینما می‌شد. اما با ورود فناوری‌های نوین و همه‌گیر شدن رسانه‌های همراه، گستره مدیریت رسانه به بخش‌هایی همچون رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها نیز توسعه یافته است، به شکلی که بیشترین تمرکز آن بر بستر رسانه‌های برپایه اینترنت و موبایل قرار گرفته است. این رشته همچنین تحولات و روندهای تاثیر‌گذار ناشی از فناوری‌های نوین همچون کلان داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها دیجیتال و اجتماعی و بسیاری از تحولات جدید را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. در حقیقت این رشته در مقطع دکتری مطالعه آخرین دستاوردهای ناشی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را ماموریت خود قرار داده است و انتظار می‌رود دانش‌ آموختگان این رشته در این مقطع قادر باشند به خوبی دانش حاصله را برای شناخت راهکارهای مدیریت موفق سازمان‌های رسانه‌‌ای در استفاده از جدید‌ترین فناوری‌های روز به کار ببرند.

دانش‌آموختگان این رشته با کسب مهارت‌های آموزشی و پژوهشی لازم می‌توانند در دانشگاه‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای به تدریس، برنامه‌ریزی رسانه‌‌ای و مدیریت رسانه مشغول شوند. همچنین می‌توانند در امور پژوهشی و مشاوره‌ای مدیریت رسانه منشاء اثر باشند.

داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد یا معادل آن برای همه داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه می‌تواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحله‌ای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.

طول دوره دکتری مدیریت رسانه ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیم‌سال آن برای آموزش، یک نیم‌سال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری می‌باشد. دانشجویان در ترم اول دروس جبرانی و در ترم‌های بعدی واحدهای دروس تخصصی و اختیاری را می‌گذرانند. برنامه دکتری مدیریت رسانه شامل ۳۶ واحد درسی است که ۶ واحد آن جبرانی، ۱۰ واحد دروس تخصصی، ۸ واحد دروس اختیاری و ۱۸ واحد نیز واحد پایان‌نامه است.

 دروس تخصصی مقطع دکتری مدیریت رسانه شامل دروس «مسائل سازمان‌های رسانه‌ای»، «مدیریت شبکه‌های اجتماعی»، «استراتژی رسانه‌ای»، «مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق» و «فلسفه تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای» می‌شود. 

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره دکتری قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 9۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

  1. از طریق آزمون مقطع دکتری تخصصی (PhD) سازمان سنجش آموزش کشور

داوطلبان در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون دوره دکتری تخصصی (PhD) سازمان سنجش کشور پذیرفته خواهند شد. شرایط اختصاصی و عمومی این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه شماره (1) آزمون اعلام خواهد گردید. شیوه تحصیل در این مقطع «آموزشی و پژوهشی» می‌باشد و پذیرش به‌صورت غیرمتمرکز (در دو مرحله به همراه مصاحبه علمی) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت سازمان سنجش بخش دکتری تخصصی)

  1. از طریق آزمون مقطع مقطع دکتری تخصصی (PhD) اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب (ویژه طلاب)

داوطلبان طلبه در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون اختصاصی دوره دکتری تخصصی (PhD) که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب با مجوز رسمی از سازمان سنجش کشور برگزار می‌گردد، پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی آزمون از طریق اطلاعیه رسمی دانشگاه اعلام می‌گردد. شیوه تحصیل در این مقطع «آموزشی و پژوهشی» می‌باشد و پذیرش به‌صورت غیرمتمرکز (در دو مرحله به همراه مصاحبه علمی) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت آزمون دانشگاه)

  1. از طریق بدون آزمون استعدادهای درخشان

داوطلبان در این مقطع بدون شرکت در آزمون سراسری و صرفاً براساس سوابق تحصیلی و پژوهشی خویش با شرکت در مصاحبه علمی که توسط گروه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌گردد پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو از این طریق براساس اطلاعیه رسمی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام می‌شود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت دانشگاه بخش استعداد درخشان)

  1. از طریق آزمون مقطع دکتری تخصصی اتباع غیرایرانی غیربورسیه

ابتدا مدارک زیر را تهیه نموده:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر (در صورت تمایل دانشجو به حضور در دانشگاه)
  • تصویر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری

سپس دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می‌­شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.

داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام کلیک کنید.