گزارشی از سفر علمی به شهر قونیه

قونیه؛ آمیزه عرفان و مدرنیسم

تاریخ انتشار:

کاروان 28 نفره استادان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب ساعت 24 روز چهارشنبه 21 آذرماه 1397 از مقابل دانشگاه، سفر زمینی خود با اتوبوس را به سمت مرکز بازرگان و در ادامه ترکیه و شهر قونیه آغاز کرد. کاروان اعزامی پس از پشت سر گذاشتن 2200 کیلومتر که بخشی از آن در هوایی برفی طی طریق شد، با گذر از شهرهایی هم‌چون دوغوبایزید، آغری، ارزروم، ارزنجان، سیواس، قیصریه، نوشهیر و آکسارای، ساعت 22 روز جمعه 23 آذرماه وارد شهر قونیه شد و همراهان در هتل دیاموند این شهر مستقر شدند.

برنامه‌های کاروان اعزامی از صبح روز شنبه آغاز شد. نخستین برنامه، بازدید از مزار مولانا و مجموعه فرهنگی مولانا بود. در ادامه با جناب آقای ناجی باقیرجی معاون مدیر مجموعه مزار مولانا دیداری صورت گرفت. در این دیدار یعقوب سالکی‌نیا مشاور توسعه دانشگاه ضمن معرفی دانشگاه و ارائه گزارشی از رویکردها و اهداف دانشگاه، لوح دانشگاه و نماد تبریز 2018 را به وی اهدا کرد. ایشان نیز ضمن ابراز مسرت از این دیدار، یک اثر نفیس شامل نسخه خطی فاکسیمیله دیوان شمس متعلق به سال 770 هجری قمری را به دانشگاه ادیان و مذاهب اهدا کرد. شرکت در کنسرت موسیقی عرفانی دیگر برنامه این روز بود. در پایان نیز بازدیدی از یکی از مولوی‌خانه‌های قونیه به انجام رسید.

دیدار با خانم اسین چلبی نواده مولانا و مدیر بنیاد جهانی مولانا نخستین برنامه روز یکشنبه 25 آذرماه بود. این دیدار در دفتر نمایندگی این مؤسسه در نزدیکی مجموعه مزار مولانا صورت گرفت. خانم چلبی در این دیدار مختصری درباره مولانا، طریقت مولویه و فعالیت‌های پدران خود در اواخر دوران عثمانی و اوایل دوران جمهوریت سخن گفت. سپس فعالیت‌ها و اهداف دانشگاه ادیان و مذاهب از سوی سالکی‌نیا مشاور توسعه دانشگاه، تشریح شد و استادان و دانشجویان هریک به فراخور حال خود به گفت‌وگو با اسین چلبی پرداختند. در پایان نیز لوح دانشگاه و نماد تبریز 2018 به خانم اسین چلبی اهدا شد. هم‌چنین از ایشان برای حضور در ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب دعوت به عمل آمد.

گروه سپس به بازدید از مرکز فرهنگی مولانا پرداختند و آن‌گاه رهسپار سالن اصلی مرکز فرهنگی مولانا برای شرکت در مراسم رسمی سماع شدند. این برنامه در طول روزهای برگزاری سالگرد مولانا، دو بار در روز برگزار می‌شود. این برنامه که شامل موسیقی عرفانی، سخنرانی علمی و مراسم سماع است، سه ساعت به طول انجامید. پس از مراسم، همراهان رهسپار شهرگردی و خرید شدند و در ساعات پایانی روز نیز مجدداً بازدیدی از مولوی‌خانه‌های قونیه به انجام رسید.

کاروانی اعزامی، روز دوشنبه 26 آذرماه 1397 دو بازدید از دو دانشگاه مهم شهر قونیه را پشت سر گذاشت. نخست بازدید از دانشگاه نجم‌الدین اربکان صورت گرفت. در این دانشگاه با دکتر بلال کوش‌پینار رئیس دانشکده علوم اجتماعی و بشری دیداری صورت گرفت. کوش‌پینار که خود در زمینه مولانا به فعالیت علمی اشتغال دارد، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با کاروان اعزامی به معرفی دانشگاه نجم‌الدین اربکان پرداخت. سپس داود بهلولی به عنوان نماینده دانشگاه ضمن معرفی دانشگاه، آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب را برای آغاز و گسترش همکاری‌ها با دانشگاه نجم‌الدین اربکان اعلام کرد. در این دیدار مقرر شد به‌زودی تفاهم‌نامه همکاری طرفین آماده و به امضای رؤسای دو دانشگاه برسد. در ادامه، همراهان از کتابخانه دانشگاه بازدید به عمل آوردند.

دانشگاه سلجوق دیگر مقصد کاروان اعزامی بود. بازدید از انستیتو مولاناپژوهی این دانشگاه و دیدار با دکتر اوزدمیر کوچاک معاون ریاست دانشگاه سلجوق از جمله برنامه‌های بازدید از این دانشگاه بود. در دیدار با اوزدمیر کوچاک، دانشگاه ادیان و مذاهب از سوی داود بهلولی نماینده دانشگاه معرفی شد و سپس دکتر کوچاک به معرفی دانشگاه سلجوق پرداخت و از این‌که دانشگاهی هم‌چون ادیان و مذاهب با این ماهیت و دامنه فعالیت در ایران به فعالیت می‌پردازد، ابراز خوشحالی کرد. در این دیدار مقرر شد به‌زودی تفاهم‌نامه همکاری بین دو دانشگاه به امضا برسد.

بازدید از منطقه توریستی سیلله و کلیسای تاریخی آن، دیگر برنامه روز دوشنبه بود. سپس در ساعات پایانی روز دیداری از مولوی‌خانه‌های اطراف مزار مولانا به انجام رسید.

کاروان اعزامی به شهر قونیه روز سه‌شنبه 27 آذرماه رهسپار شهر حاجی بکتاش در دویست کیلومتری شهر قونیه شد. حاجی بکتاش ولی پیر طریقت بکتاشیه و عارف نیشابوری در این شهر زیسته و به خاک سپرده شده است. کاروان اعزامی از مجموعه مزار و جمع‌خانه وی که به صورت موزه درآمده است، بازدید کرد و آقای تایلان معاون مدیریت فرهنگی شهر حاجی بکتاش توضیحات مبسوطی درباره این مجموعه ارائه کرد. سپس لوح دانشگاه و نماد شهر تبریز 2018 به وی و مجموعه مزار حاجی بکتاش اهدا شد.

کاروان اعزامی پس چند ساعت بازدید از این شهر حرکت خود به سمت مرز و بازگشت به ایران را آغاز کرد و در نهایت این سفر علمی ساعت 3 بامداد روز پنجشنبه 29 آذرماه با بازگشت کاروان به محل دانشگاه ادیان و مذاهب به پایان رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حمیدی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز، جناب آقای سید امرالله میرزاجانی عضو شورای اسلامی شهر تویسرکان، سرکار خانم حاجیلو نماینده همدان 2018، سرکار خانم دکتر شکربیگی استاد مدعو دانشگاه ادیان و مذاهب و یعقوب سالکی‌نیا مشاور توسعه دانشگاه، از جمله همراهان این سفر علمی بودند.

* داود بهلولی نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب در سفر به قونیه

 

مجموعه مزار مولانا

 

دیدار با اسین چلبی نواده مولانا و مدیر بنیاد جهانی مولانا

 

دیدار با دکتر ناجی معاون مدیر مجموعه مولانا و اهدای دیوان کبیر به دانشگاه

 

درب ورودی مزار مولانا

 

موزه کاراتای

 

مراسم رسمی سماع (آیین شریف)

 

بازدید از دانشگاه نجم الدین اربکان و دیدار با رئیس دانشکده علوم اجتماعی

 

بازدید از دانشگاه سلجوق و دیدار با معاون ریاست دانشگاه

 

بازدید از مجموعه مزار حاجی بکتاش ولی

 

مزار بالیم سلطان احیا کننده طریقت بکتاشیه در مجموعه حاجی بکتاش

 

اهدای نماد دانشگاه به معاون مدیریت فرهنگی شهر حاجی بکتاش

مطالب مشابه