دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

بررسی و نقد نظریه اخلاقی قانون طبیعی بر مبنای آراء علامه طباطبایی و جان فینیس

 
تاریخ انتشار: 1394/07/04    

بررسی و نقد نظریه اخلاقی قانون طبیعی بر مبنای آراء علامه طباطبایی و جان فینیس

گروه آموزشی و پژوهشی دین پژوهی دانشکده ادیان نخستین جلسه دفـاع رساله دکتری این دانشکده را برگزار کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی جزئیات این جلسه به شرح زیر بود:

عنوان: بررسی و نقد نظریه اخلاقی قانون طبیعی بر مبنای آراء علامه طباطبایی و جان فینیس

دانشجو : رحیم دهقان سیمکانی

استاد راهنما : دکتر محسن جوادی

استاد مشاوراول : دکتر امیر دیوانی

 استاد مشاوردوم : دکتر محمدمهدی علیمردی

استاد داوراول : سرکار خانم دکتر زهرا خزاعی

استاد داوردوم : رضا الهی منش

زمان: دوشنبه 06/07/94

 ‌ساعت :‌ 13 ‌

مکان: سالن کنفرانس امام موسی صدر

 

چکیده:

اخلاقِ مبتنی بر طبیعت، روش فهم سعادت و راه­های وصول به آن بر اساس ظرفیت­ها و قوای طبیعی انساناست که در سنت یونانی و به ویژه در ارسطو وجود داشته و بعدها در نگرش آکوئیناس و سنّت آکوئینی دنبال شده است. جان­فینیس که از اندیشمندان معاصر در حوزه فلسفه حقوق و اخلاق و از پیروان این سنّت اخلاقی است، تلاش نموده تا به پیروی از آکوئیناس ارزش­های اخلاقی را از طبیعت آدمی اخذ و اقتباس کند. علّامه طباطبایی نیز دیدگاه­های اخلاقیِ خود را بر سرشت طبیعی  انسان و ظرفیت های طبیعی  او مبتنی ساخته و تقریری از نظریه اخلاقیِ قانون طبیعی را در سنّت اسلامی به تصویر کشیده است. دیدگاه این دو اندیشمند معاصر، علیرغم قرار داشتن در یک مسیر و برخوردار بودن از شباهت­های قابل توجّه، از تفاوت­های قابل ملاحظه­ای برخوردار است که بر اساس آنها می­توان در باب موجّه و قابل دفاع بودن هر یک از دو دیدگاه قضاوت نمود. این تفاوت­ها در سه رهیافت عمده وجودشناختی، معرفت­شناختی و روانشناختی (انگیزشی) قابل طرح و بررسی است. به لحاظ وجودشناختی، علامه برخلاف فینیس، با اشکالاتی از جمله محدود بودن لیست خیرات پایه، بیگانه­انگاشتن خیرات پایه و اولویت نداشتن برخی بر برخی دیگر مواجه نیست و مبانی­ای را اتّخاذ نموده که سیر تحوّل و تحقق هویّت اخلاقیِ انسان، بر اساس آن به خوبی قابل ترسیم است. همچنین، به لحاظ معرفت­شناختی، علّامه برخلاف فینیس محدوده شناخت انسان را روشن ساخته و در باب چگونگی شناخت رضایت الهی به عنوان معیار اخلاقی بودنِ یک عمل، راهکار روشنی ارائه نموده است. به لحاظ روانشناختی ناظر به دلیل عمل و انگیزه نیز، علّامه برخلاف فینیس دلایل عمل را ضمن پرهیز از همسان پنداشتن «خواست» و «میل» از یکدیگر تفکیک نموده و با تأکید بر غایت اخروی و جاودان، انگیزه فاعل اخلاقی را به انگیزه­ای الهی و معنوی مبدّل ساخته است. به طور کلّی به نظر می­رسد، رهیافت علّامه در سه بُعد مذکور، می­تواند از توجیه معقول­تر و قابل دفاع­تری برخوردار باشد. در این رساله، تلاش نموده­ایم تا ضمن تبیین نظریه اخلاقیِ قانون طبیعی و بررسیِ سیر تاریخی آن، دیدگاه این دو اندیشمند را تبیین و بر اساس سه رهیافت مذکور مورد تطبیق قرار دهد.

واژگان کلیدی: قانون طبیعی، اخلاق، طبیعت، سعادت، علامه طباطبایی، فینیس


برچسب ها : نظریه اخلاقی قانون طبیعی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز