مقاومت در یمن ریشه‌های تاریخی و فرهنگی دارد

تاریخ انتشار:

اتفاقی که در سوریه افتاد در یمن تکرار نمی‌شود، چون جنبش انصارالله یمن دارای پایگاه‌های مردمی قوی است و حزب بعث سوریه با جنبش انصارالله یمن قابل مقایسه نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری اهل‌بیت (ع) ـ ابنا ـ دکتر «سید علی موسوی‌نژاد» عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در همایش بین‌المللی «مقاومت یمن و امنیت بین‌الملل با نگاهی بر اوضاع کنونی منطقه» که در مجمع جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد، با اشاره به ریشه‌های مقاومت در یمن اظهار کرد: این که یمن را سرزمین مقاومت می‌نامیم، ریشه‌هایی دارد. مقاومت فقط دولتی نیست و نمی‌تواند کافی باشد. پایه اصلی مقاومت، مردم هستند و این مساله‌ای است که در کشور سوریه با آن مواجه بودیم. اما در یمن، مقاومت ریشه تاریخی و مردمی دارد.

وی ادامه داد: خاستگاه حافظ اسد و بشار اسد طائفه علوی بود، اما حزب بعث سوریه در واقع یک حزب دین ستیز بود و ارتباط ما با حکومت سوریه، رابطه سیاسی بود، لذا انتساب حکومت سوریه به یک طائفه درست نیست. البته ما دلایل زیادی در طول چهار دهه اخیر برای همکاری با دولت سوریه داشتیم، اما این پایه نقصانی هم داشت که آن هم مردم بود. در واقع باید گفت که تفکر ناسیونالیسم عربی، امتحان خودش را در دهه‌های گذشته پاسخ داد و حکومت‌های مبتنی بر این تفکر، موفق نبودند.

این استاد دانشگاه افزود: رابطه ایران و یمن یک رابطه عاشقانه در طول تاریخ بود، اگر به شاهنامه فردوسی برگردیم، شاهان ایران برای پسران خود از یمن خواستگاری می‌کردند و از آنجا برای خودشان، عروس می‌آوردند. ما در ادبیات فارسی، یمن را با نگار و عقیق و اویس قرنی می‌شناسیم؛ لذا همیشه پرداختن به موضوع یمن، تازگی دارد.

موسوی‌نژاد با اشاره به جغرافیای یمن اظهار کرد: یک کشور دارای کوه‌های استوار است و آب و هوای یمن یک آب و هوای معتدل است. سرزمین یمن، سرزمین خیر‌ها و برکات است. یمنی‌های زیادی در میان صحابه رسول اکرم (ص) بودند و یمنی‌ها در صدر اسلام در شهر قم نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: موقعیت استراتژیک یمن و اشراف آن بر شاهراه حیاتی دنیای اسلام، اهمیت این کشور را بیشتر می‌کند. یمن در جوار دریای سرخ و تنگه باب المندب است. مردم یمن دارای خصوصیت‌ها و خصلت‌های بسیار ویژه‌ای هستند و این خصوصیت‌ها در مقاومت مردم یمن، موثر می‌باشد. مردم یمن مردم با وفا و با اخلاصی هستند، وفاداری یمنی‌ها را از روزی که اسلام پذیرفتند، تاکنون ادامه داشته است. مردم یمن، اولین جمعه ماه رجب را به دلیل پذیرش اسلام از طریق حضرت امیرالمومنین (ع) را جشن می‌گیرند. یمنی‌ها از آن زمان تاکنون به امام علی (ع) وفادار ماندند و اصحاب وفادار حضرت امیرالمومنین (ع) ریشه یمنی داشتند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مردم یمن، مردمی با صفا و کم تعلق به دنیا هستند، اظهار داشت: یک نوع صفا و بی آلایشی و کم تعلقی به دنیا را در طول دو دهه مطالعاتم در یمنی‌ها دیدم و این خصوصیت‌ها موجب شد که آنها مقاومت را بپذیرند. مردم یمن در مقابل حق، پذیرا هستند.

وی گفت: ریشه عرب از یمن است و گسترش اقوام عرب از یمن به بقیه کشور‌ها صورت گرفت، لذا یک غرور و نخوتی هم در یمنی‌ها وجود دارد که در برابر زورگویان و ستمگران، سر تعظیم فرود نمی‌آورند. البته بافت قبیله‌ای در شناخت مردم یمن بسیار موثر است و این بافت قبیله‌ای را باید یک فرصت بدانیم. مقاومت و جنبش انصارالله از این بافت قبیله‌ای بسیار خوب استفاده کردند، البته این مساله می‌تواند آسیب زا هم باشد.

موسوی‌نژاد با اشاره به گرایش شیعی در یمن ابراز کرد: گرایشی از اسلام که در یمن پذیرفته شد، نزدیک‌ترین گرایش به اسلام ناب بوده است. ظلم ستیزی مردم یمن باعث شد که مذهب زیدی توسط یمنی‌ها مورد پذیرش قرار بگیرد. شخصیت‌های برجسته گفتمان زیدی در طول تاریخ به یمن رفتند که دارای ویژگی‌های کاریزماتیک و اجتهاد و وابستگی به خاندان اهل بیت (ع) داشتند. گفتمان زیدی در یمن با محوریت شهر صعده در شمال یمن صورت گرفت و ما هیچ گاه شاهد برخورد بین زیدیه و امامیه در یمن نبودیم.

وی ادامه داد: قرائت شیعی و حتی قرائت زیدی در یمن در مقاومت مردم این کشور بسیار موثر بوده است. همچنین باید به تلاش‌های شهید حسین الحوثی هم توجه کرد که غبار‌ها را کنار زد و البته نوآوری‌هایی هم داشت. البته امامان زیدی در طول تاریخ معاصر موفق نبودند و جمهوری خواهان یمنی به دلیل تلقی اشتباه از جایگاه سادات امامان زیدی را کنار زدند که ناراحتی‌هایی را برای یمنی‌ها به وجود آورد. اما شهید حسین الحوثی بازتعریفی را از سادات در یمن داشت و تاکید کرد که ما سادات جان فدایی برای یمنی‌ها هستیم.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: یکی از اشتباهات بزرگ این است که هر آنچه در کشور‌های منطقه، اتفاق می‌افتد به خودمان نسبت می‌دهیم. انقلاب اسلامی ایران و جریان امام خمینی (ره) بر یمن تاثیر گذاشت، اما در واقع مقاومت در یمن ریشه‌های تاریخ و فرهنگی دارد و نباید همه چیز را در این کشور به خودمان نسبت دهیم. انقلاب اسلامی ایران، غبار‌ها را کنار زد و مقاومت را احیا کرد.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در سوریه افتاد در یمن تکرار نمی‌شود، چون جنبش انصارالله یمن دارای پایگاه‌های مردمی قوی است و حزب بعث سوریه با جنبش انصارالله یمن قابل مقایسه نیست.