عقل عملی سامان دهنده نظام سیاسی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مرتضی یوسفی راد در نشست علمی «کارکردهای عقل عملی در زندگی سیاسی» با اشاره به ضرورت این بحث گفت: جامعه فکری و فلسفی ما و حیات فکری و مدنی ما بیش از این که توجه به عقل عملی داشته باشد متأسفانه به عقل نظری دارد. یا به عبارتی بنا به دلایلی عقل عملی از شکوفایی خود خفته مانده و استعدادها و ظرفیتهایی که عقل عملی در ماهیت و سرشت انسان از طرف خداوند به ودیعه گذاشته شده شناسایی نشده و کاربردهای عملی به آن داده نشده است.
وی افزود: اگر از ظرفیتهای عملی خدادادی مکنون در ذات بشر شناسایی و به کار گرفته شود، شاهد این خواهیم بود که جامعه ما نه تنها دچار ضعفها و کاستیها نمیشود، بلکه جامعه همواره پویایی و پایایی خودش را خواهد داشت.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: عقل عملی نه تنها ضرورتش برای رفع کاستیهای وجودی انسان هست، بلکه تأمین کننده نیازهای کمالی انسان نیز هست. اینکه بین ملل و جوامع میشود یک فرهنگ مشترک قائل شد، کارکرد عقل عملی است. اینکه میشود به صلحی پایدار بین ملل و جوامع رسید، کار عقل عملی است.
در شأن تدبیری یا سازماندهی نظام سیاسی و نظام تعاملات مدنی، بیشترین کارکرد را باید عقل عملی داشته باشد تا نظام تعاملاتی که حاصل میشود ابتنا بر عدالت و محبت باشد. این شأن است که این ظرفیت را تولید میکند که جامعه را از حالت تضاد و کشمکش و بدبینی به وحدت تبدیل کند.
در ادامه این نشست، حاضران سؤالات خود را مطرح و دکتر یوسفی راد به سؤالات پاسخ داد.
این نشست علم به همت انجمن علمی گروه تاریخ تشیع دانشکده شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب روز چهارشنبه پنجم دیماه 1397 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.