جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

تأثیر ظرفیت های فقه مقاصدی در حل چالش های محیط زیست

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو طه سمیعی با عنوان «تأثیر ظرفیت‌های فقه مقاصدی در حل چالش‌های محیط‌زیست»، حجت‌الاسلام دکتر رضا اسلامی به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام دکتر حسین رجبی به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام دکتر محمدرسول آهنگران، دکتر اسدالله رضایی و دکتر علیرضا ایمانی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

باتوجه به مقاصد میانی وخاص مترتب بر تشريع احکام و مقاصد اعلی، اعم و عام مترتب بر شریعت، تقسیمات موجود در مقاصد را تغییر داده، ساختارکلی نظام جهانی شریعت را با تقسیمات جدید ترسیم کرده‌ایم.

ضمن تفکیک ثابتات شریعت از متغيرات، جزئيات را در تحت كليات قرارداده و در جهت تحقق مقاصد غایی شریعت، دست به استنباط احکام تکلیفیه، موضوعیه، از جمله مسائل مربوط به محیط زیست زده‌ایم.

با ایجاد رویکرد اصل گرایانه دراجتهاد مقاصدی، فقه مقاصدی را قسیمی از فقه الحاکم در منطقه ترخیص قرار داده، آن را مبنای سازماندهی و برنامه‌ریزی جوامع دانسته ایم.

با تأسیس اصل‌های مناسب بر مبنای ترابط آیات و کشف مقاصد در آن‌ها، رویکردی جدیدی را در اجتهاد پایه‌گذاری و دست به استنباط احکام مورد نیاز در فقه الحاکم زده ایم.

نقش فقه مقاصدی را نسبت به تسلط انسان بر انرژی‌های موجود در آب و خاک، نور خورشید و دیگر منابع روشن و حکم به استفاده از این انرژی‌ها نموده‌ایم.

به چالش‌های خاص انرژی‌ها و چالش‌های عام پیش روی مردم جهان پرداخته، راهکارهای سیستماتیک شریعت را برای رفع این چالش‌ها نشان داده‌ایم.

ضمن بیان ضرورت‌های توجه به آثار مختلف تعامل با محیط زیست، ظرفیت‌های فقه مقاصدی را در رابطه با محیط‌زیست و منابع آن اثبات نموده‌ایم.

مطالب مشابه