جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

بررسی دیدگاه ناصر القفاری در مورد تقریب با تکیه بر کتاب مسئله التقریب

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو مهدی اصلانی با عنوان «بررسی دیدگاه ناصر القفاری در مورد تقریب با تکیه بر کتاب مسئله التقریب» دکتر علی آقانوری به عنوان استاد راهنما، دکتر احمد حاتمی به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا ایمانی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

مسئله تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی از جمله موضوعاتی است که مورد توجه عالمان و اندیشمندان قرار گرفته و دوستان به جهت ایجاد وحدت میان مسلمانان و دشمنان نیز به جهت ایجاد تفرقه و تضاد میان مسلمانان آن را دنبال می‌کنند. در این میان بررسی دیدگاه عالمان مختلف ار مذاهب اسلامی به جهت آن‌که ایده‌پردازان این زمینه هستند اهمیت فراوانی دارد.

ناصر القفاری به عنوان یکی از اندیشمندانی است که میانه چندانی با تقریب میان مذاهب اسلامی ندارد و در آثار او نیز چنین ایده‌ای دیده نمی‌شود. وی در کتاب «مسألة التقریب» خود نیز سعی نموده است که تا می‌تواند مسائل اختلافی میان شیعه و سنی را برجسته نماید و زمینه جدایی این مذاهب را از هم دیگر فراهم آورد.

این پایان‌نامه با رویکرد توصیفی ـ‌ تحلیلی نظرات و دیدگاه‌های ناصر القفاری را با تأکید بر کتاب «مسألة التقریب» در چهار فصل بررسی نموده که در فصل اول به بررسی کلیات و مفاهیم اساسی که در عنوان پایان‌نامه به کار برده شده پرداخته و در فصل دوم دیدگاه موافقان و مخالفان تقریب به طور کلّی بیان شده است. دیدگاه‌های ناصر القفاری نیز در مورد موضوعات مختلف مورد بحث در میان مذاهب اسلامی نیز در فصل سوم و چهارم بررسی شده‌اند که در فصل سوم دیدگاه ناصر القفاری در مورد جایگاه کتاب و سنت نزد شیعه و سنی و در نهایت نیز در فصل چهارم مصادر استنباط احکام و عقاید در نزد فریقین از دیدگاه ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.

در نهایت نیز دستاورد این پایان‌نامه این شد که با وجود این‌که اهمیت موضوع تقریب میان مذاهب اسلامی در عصر کنونی بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما امثال ناصر القفاری هنوز حاضر به دست کشیدن از افکار تعصبی خویش نبوده و بر طبل تفرقه‌افکنی میان مذاهب اسلامی می‌کوبند و حتی فریاد وحدت‌خواهی مسلمانان را نیز به عنوان زمینه‌های سوء‌استفاده و نیرنگ تفسیر می‌کنند.

مطالب مشابه