دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا تبیین کرد؛

نقش و جایگاه فرهنگ سازمانی در مدیریت استراتژیک

تاریخ انتشار:

مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی،رسانه و ارتباطات گفت:فرهنگ سازمانی بسیار بر روی مدیریت استراتژیک تاثیر گذار است، اگر در یک سازمان تغییر منفی تلقی شود، نمی‌تواند مدیریت استراتژیک موفقی داشته باشد، چون در برابر تغییر مقاومت خواهد کرد؛ در واقع فرهنگ سازمانی مثل نوع شخصیت در انسان است.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات؛ دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا در پاسخ به سوالی درباره نقش و جایگاه فرهنگ سازمانی در مدیریت استراتژیک گفت: فرهنگ سازمانی یعنی مجموعه‌ای از هنجارهای پذیرفته شده توسط اکثریت کارکنان و مدیران یک سازمان، به عنوان مثال در سازمانی ریسک‌پذیری خیلی بالاست و کارکنان اجازه ابداع و نوآوری را دارند و در مقابل یک سازمان این اجازه را به کارکنانش نمی‌دهد؛ یک سازمان مشتری محور است (مثل تابلوی حق با مشتری است) و سازمان دیگر اصلا برای خواسته‌های مخاطب اهمیتی قائل نیست که این جزو فرهنگ آن سازمان محسوب می‌شود.

مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی،رسانه و ارتباطات با بیان اینکه یک تفاوت عمده سازمان‌های رسانه‌ای با دیگر رسانه‌ها این است که به شدت به ابداع و نوآوری وابسته هستند، ادامه داد:فرهنگ سازمانی بسیار بر روی مدیریت استراتژیک تاثیر گذار است اگر در یک سازمان تغییر منفی تلقی شود نمی‌تواند مدیریت استراتژیک موفقی داشته باشد چون در برابر تغییر مقاومت خواهد کرد در واقع فرهنگ سازمانی مثل نوع شخصیت در انسان است.

وی ادامه داد: مولفه‌های فرهنگ سازمانی مانند ابداع و نوآوری، گردش آزاد اطلاعات، انعطاف‌پذیری، تعهدسازمانی، یادگیرندگی، تشویق کار تیمی، تفویض اختیار و مشارکت‌پذیری است.

دکتر اسماعیلی طبا گفت:مدیر استراتژیست باید بتواند اخلاق را در اداره جاری کند (اخلاق مدیریتی) یعنی بتواند یک فضای صمیمانه‌ای در درون سازمان ایجاد کند از این رو اخلاق حرفه‌ای هم جزئی از فرهنگ سازمانی است.

مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی،رسانه و ارتباطات در ادامه، شناخت لازم از وجوه کلیدی فرهنگ و چگونگی تاثیر آن بر تصمیم گیری را مورد توجه قرار داد و گفت:این ویژگی برای حوزه رسانه بسیار کلیدی است و استراتژیست‌ها باید شناخت کافی از وجوه کلیدی مختلف فرهنگ داشته باشند.

دکتر اسماعیلی طبا گفت:فرهنگ شامل دو بخش سازمانی و عمومی است، به مجموعه هنجارها و ارزش‌های حاکم بر یک سازمان  فرهنگ سازمانی اطلاق می شود و مجموعه هنجارها و ارزش‌ها و رفتارهایی که توسط عموم افراد یک جامعه پذیرفته می‌شود را فرهنگ عمومی می‌گویند.

مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی،رسانه و ارتباطات در ادامه گفت: مدیر استراتژیست باید این دو مولفه فرهنگ را  بشناسد یعنی هم فرهنگ سازمانی (درونی) و هم فرهنگ عمومی (بیرونی) و هم باید بداند کارکنانش و هم مخاطبانش دارای چه ویژگی‌هایی هستند؛ سازمان‌هایی موفق هستند که فرهنگ سازمانی و عمومی را به خوبی بشناسند.

مطالب مشابه