جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد

بررسی مقایسه ای ایمان و الحاد برآمده از موقعیت های مرزی اگزیستانسی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو کوثر وکیلی با عنوان «بررسی مقایسه‌ای ایمان و الحاد برآمده از موقعیت‌های مرزی اگزیستانسی»، سرکار خانم دکتر نعیمه پورمحمدی به عنوان استاد راهنما، سرکار خانم دکتر فاطمه توفیقی به عنوان استاد مشاور و دکتر الله‌کرم کرمی‌پور به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

انسان در طول زندگی، با قرار گرفتن در موقعیت‌هایی خاص، احساساتی نظیر درماندگی، تنهایی، غم، رنج و یا حتی احساساتی گنگ و مبهم همراه نوعی مسخ‌شدگی را تجربه می‌کند. تحمل این احساسات در بلندمدت باعث آشفتگی، تشویش، اضطراب و دلهره می‌شود و انسان به ناچار، به دنبال راه فراری از این وضعیت است. فلاسفه اگزیستانس معتقدند در چنین موقعیت‌هایی، انسان‌ها وجودشان را به نحوی منحصر به فرد تجربه می کنند تا جایی که دست به انتخاب‌های سرنوشت‌سازی می‌زنند.

در این پژوهش، هدف اصلی پاسخ به این پرسش است که «چرا دو فیلسوف اگزیستانس یعنی سارتر و کیرکگور، که در طول زندگی خود تجربه موقعیت مرزی مشترک اضطرابِ اختیار را داشتند، به دو انتخاب کاملاً متفاوت دست زدند، به گونه‌ای که کیرکگور ایمان و سارتر الحاد را برگزید؟». به بیان دیگر، پرسش آن است که «چه عواملی سبب شد این دو فیلسوف اگزیستانس، در یک موقعیت مشترک، دو انتخاب متفاوت داشته باشند؟».

این پژوهش با کاربرد شیوه تحلیل متن نشان می‌دهد که وضعیت خانوادگی، محیطی، جوّ دینی زمانه، وضعیت و موقعیت اجتماعی از عوامل اثرگذار بر انتخاب ایمان یا الحاد این دو فیلسوف بوده است، با این تفاوت که نظرها و دیدگاه‌های فلسفی کیرکگور، افزون بر عوامل پیش‌گفته، بر انتخابش مؤثر بوده است؛ اما سارتر در انتخابش تنها از عوامل ذکرشده اثر پذیرفت و مبانی فلسفی‌اش نه تنها تأثیری بر این انتخاب نداشته، بلکه به نظر می‌رسد بر اساس انتخاب الحاد سارتر پایه‌گذاری شده است. همچنین سعی شده با معرفی اجمالی ویکتور امیل فرانکل و شیوه نوین وی که نوعی روان‌درمانی از طریق جستجوی معنا برای زندگی انسانهاست، از روان‌شناسی برای تحلیل انتخاب‌های سارتر وکیرکگور استفاده گردد.

مطالب مشابه