دکتر سید مرتضی اسماعیلیطبا عضو هیات علمی و مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب در مصاحبهای با خبرگزاری رسا، با تسلیت شهادت ریاست جمهوری و هیئت همراه وی با اشاره به آیه «ربِّ اشْرَحْ لی صَدری و یَسِّرْ لی أمری و احْلل عُقدةً مِنْ لسانی یَفقَهوا قَوْلی» صحبت و انتقال پیام بدون گره و لکنت را از ویژگیهای رسانه خوب دانست، چرا که پیامهای بدون لکنت است که مورد پذیرش افکار عمومی قرار میگیرد.
وی با تاکید بر پوشش خوب رسانهای حادثه شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه آن، گفت: در بحث پوشش رسانهای این حادثه در مجموع عملکرد خوبی را شاهد بودیم ولی مشکلی که در این حادثه و حوادث مشابه کاملا به چشم میخورد، مدیریت رسانهای بحرانها در ساعات اولیه حوادث است.
مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه اظهار داشت: ما نسبت به مدیریت رسانهای حوادث در ساعات اولیه مشکل داریم هر چند باید اذعان کنیم که معمولا بعد از حوادث توانسته ایم خوب عمل کنیم و در این حوزه عملکرد مطلوبی را داشته باشیم.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، ارتباطات و رسانه نداشتن استراتژی رسانهای در مورد این حادثه در ساعات اولیه را یکی از نقاط ضعف دانست و خاطر نشان کرد: ما در ساعات اولیه حادثه با اخبار ضد و نقیضی که ارائه دادیم نتوانستیم مدیریت افکار مخاطبین را به عهده بگیریم و این خود سبب ریزش مخاطب و کاهش مرجعیت رسانههای خودی در رسانههای خودی و گرایش مخاطبان به رسانههای بیگانه میشود.
وی عملکرد صدا و سیما در بعد از حادثه را مطلوب دانست و عنوان کرد: رسانه ملی توانست وحدت خوبی در جامعه بعد از این حادثه را با آوردن طیفها و نظرات مختلف به وجود بیاورد و بخشی از مرجعیت از دست رفته خود را جبران کند. ما باید این وحدت به وجود آمده در جامعه را که زحمت زیادی برای آن کشیده شده است را حفظ کنیم.
دکتر اسماعیلیطبا با اشاره به نبود قرارگاهی برای انتقال درست و متقن اخبار ابراز داشت: ما برای صحت و درستی اخبار منتقل شده نیاز به قرارگاهی داریم تا در مواقع بحران، اخبار را به صورت صحیح و در اسرع وقت در اختیار مخاطبان قرار دهد و این قرارگاه مدیریت افکار عمومی را بر عهده گیرد.
عضو هیات علمی و مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب در انتهای این گفتوگو افزود: البته باید به این نکته هم اشاره کرد که مدیریت کردن اخبار و قرارگاهی بودن آن نباید سبب شود که تنوع، تکثر و آزادی رسانهها از آنها در انتقال اخبار به مخاطبین سلب شود.