با حضور دکتر بی آزار شیرازی

نشست علمی «مرجعیت علمی اهل بیت(ع) در فقه اهل سنت» برگزار شد

تاریخ انتشار:

نشست علمی «مرجعیت علمی اهل‌بیت(ع) در فقه اهل سنت» با حضور آقایان دکتر بی‌آزار شیرازی و دکتر رضا اسلامی برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر اسلامی به معرفی دکتربی‌آزار شیرازی و آثار و تألیفات و جایگاه وی در فقه مقارن پرداخت. سپس دکتر بی‌آزار شیرازی به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت:  برخی معتقدند در برابر ائمه(ع) افرادی پیدا شدند مانند پیشوایان مذاهب اربعه و در برابر ائمه دکانی باز کردند و سلاطین هم از این‌ها حمایت کردند و کارشان گرفت. این نظر صحیح نیست، چون ائمه(ع) در ردیف علمای اهل‌سنت نبودند، ائمه(ع) پاره‌های تن پیامبر(ص) بودند و مردم و علما نگاه می‌کردند تا ببینند این حضرات چه کار می‌کنند تا و طبق اعمال و گفتار آن‌ها عمل کنند، چون می‌دانستند گفتار و کردار آن‌ها عین گفتار و کردار امام علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) است. این را همه اذعان داشتند ولو این که در مسائل سیاسی اختلاف داشتند. این‌ها غیر از خوارج و ناصبی‌ها و بنی‌امیه هستند. ائمه(ع) مجتهد نبودند بلکه مجتهدپرور بودند.

دکتر بی آزار به بررسی روش‌های علما و مراجع طراز اول در مواجهه با فقه مذاهب دیگر پرداخت و گفت: در گذشته استفاده فراوانی از فقه اهل‌بیت(ع) شده است. به عنوان نمونه یکی از علمای اهل‌سنت تمام روایاتی را که فقه اهل‌سنت از حضرت امیر(ع) استفاده کرده، جمع‌آوری و منتشر کرده است.

وی در ادامه گفت: تأثیر فقه اهل‌بیت(ع) در فقه مذاهب دیگر انکار ناشدنی است و کسی نمی‌توان این را کتمان کند. به عنوان مثال اساتید دانشگاه ام‌القرای مکه، معجمی نوشته‌اند در 9 جلد و بخشی از آن را به فقه عترت اختصاص داده‌اند. در این کتاب منظور از فقه عترت را فقه حضرت فاطمه(س) و ائمه تا امام رضا(ع) آورده است. این در حالی است که این معجم از سوی دانشگاه ام‌القرای مکه و در کشوری که مرکز وهابیت است،‌ منتشر شده است.

در انتهای این نشست، دکتر بی‌آزار شیرازی به سؤالات برخی اساتید و دانشجویان در خصوص موضوع جلسه پاسخ گفت.

گفتنی است این نشست با استقبال دانشجویان روز شنبه 15 آذرماه 93 در سالن امام موسی صدر برگزار شد.

مطالب مشابه