به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیهای که یکشنبه 10 دیماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر احمدرضا مفتاح بهعنوان استاد راهنما، دکتر بهروز حدادی، استاد مشاور و دکتر محمدتقی انصاری پور در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو نسرین قشمی از پایاننامهاش دفاع کرد.
در چکیده این پایاننامه آمده است:
آموزه برزخ از تعالیم اساسی مسیحیت کاتولیک، ارتدوکس و دین اسلام میباشد. از دیدگاه کاتولیکها و ارتدوکس ها ارواح انسانها تا زمان برپایی رستاخیز، به صورت موقت در عالم برزخ به سر میبرند. کاتولیکها معتقدند برزخ جایگاه تطهیرکنندگی برای مؤمنین گناهکاری را دارد که در فیض و دوستی خدا مردهاند و با وجود توبه در دنیا، فرصت جبران کارهای خطای خود را نداشتهاند. ارتدوکس ها مطهر بودن برزخ را قبول ندارند. آنها معتقدند برزخ مکانی است که تمام ارواح قبل از داوری عمومی آخرت، تحت داوری خصوصی قرار گرفته و مشمول عذاب یا پاداش موقت قرار میگیرند. پروتستانها با انکار وجود عالم برزخ معتقدند کسانی که مشمول فیض الهی شدهاند نجات یافته و دیگر نیازی به تطهیر ندارند. تمام فرق اسلامی برزخ را به عنوان عالم واسطه بین دنیا و آخرت که ارواح در آنجا شمهای از پاداش و عذاب ابدی خود را دریافت میکنند، قبول دارند. مجازاتهای برزخ برای برخی به عنوان کفاره گناهانشان محسوب میشود تا پاک شده و وارد بهشت ابدی شوند. دیدگاه کلیسای کاتولیک و ارتدوکس و دیدگاه اسلام در بحث مفهوم و ماهیت عالم برزخ، ادامه حیات ارواح در عالم برزخ و عذابهای موقت برزخی برای برخی ارواح، مشترک بوده و تطهیر برخی ارواح در برزخ دیدگاه مشترک کلیسای کاتولیک و اسلام میباشد. برخلاف تصریح قرآن و روایات اسلامی بر اصل وجود برزخ و ویژگیهای آن، در کتاب مقدس مسیحی چنین تصریحی وجود ندارد. نظر اسلام درمورد حسابرسی کلی همه انسانها در برزخ، قبل از حسابرسی دقیق قیامت، تفاوت دیگر دیدگاه اسلام و مسیحیت کاتولیک میباشد. دیدگاه ارتدوکس ها در این زمینه شبیه دیدگاه اسلام میباشد.
کلمات کلیدی: برزخ، مرگ، بهشت برزخی، مجازاتهای برزخی