به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیهای که پنجشنبه 23 آذر 96 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر حمیدرضا خادمی بهعنوان استاد راهنما و دکتر علی شهبازی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو امین سهراب پور از پایاننامهاش دفاع کرد.
در چکیده این پایاننامه آمده است:
در این رساله نظریهٔ مثل از دیدگاه افلاطون، ملاصدرا، علامهٔ طباطبایی و آیتالله جوادی آملی بررسیشده است. به این منظور ابتدا نظریهٔ مثل با توجه به پیشینهٔ تاریخی آن از نگاه افلاطون بررسیشده است، و نشان دادهشده است که افلاطون این نظریهٔ را در پاسخ به دو مسئلهٔ هستیشناسی و معرفتشناسی وضع کرده است. در مسئله هستیشناسی او مراتب وجود و نیز وجود واقعی و در معرفتشناسی، امکان علم و کیفیت علم به امور مختلف و میزان واقعنمایی علم را بررسی و با این نظریه حل کرده است، سپس نظریهٔ مثل از نگاه ملاصدرا بیانشده است، ملاصدرا در بیان خود دیدگاه ابنسینا در مخالفت و شیخ اشراق را در موافقت با نظریهٔ مثل ذکر میکند و سپس با نقد برهانهای آنها، نظر خود را با برهانهای دیگری ذکر میکند. ملاصدرا نظریهٔ مثل را برای حل مسئلهٔ علم و ادراک و نیز مسئله مراتب هستی استفاده میکند. علامهٔ طباطبایی با نظریهٔ مثل مخالفت میکند و آیتالله جوادی آملی نیز با او همنظر است بااینحال آیتالله جوادی آملی با قرائتی خاص به بخشی از نظریهٔ مثل که اسماء الهی است معتقد است.
کلمات کلیدی: افلاطون، ملاصدرا، علامهٔ طباطبایی، آیتالله جوادی و نظریه مثل