دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

اصول تربیت اخلاقی کودک و نوجوان از نگاه عارفان مسلمان

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که چهارشنبه 22 آذر 96 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسف غضبانی به‌عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام دکتر رضا الهی منش، استاد مشاور و دکتر علی آقانوری در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو محبوبه کرامتلو از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

تربیت اخلاقی موضوعی است که علمای علم اخلاق، دانشمندان تعلیم و تربیت و عرفا بیش از دیگران به آن اهتمام ورزیده‌اند و همچنین توجه ویژه‌ای در حوزه تربیت کودک و نوجوان داشته‌اند؛ هرچند با توجه به تفاوت مبانی و آموزه‌ها در این علوم، اصول مطرح‌شده آن‌ها نیز باهم تفاوت دارد، باوجود موارد مشابهی که در آن‌ها دیده می‌شود؛ اما در تبیین باهم متفاوت‌اند. با توجه به حساسیت مقطع سنی که کودکان و نوجوان در آن قرار دارند و شکل‌گیری شخصیت آن‌ها و تأثیرپذیری بیشتر در این سنین، پرداختن تربیت در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر از نوع بنیادی و با روش توصیفی، اصول تربیت اخلاقی کودک و نوجوان را از نگاه عارفان موردبررسی قرار می‌دهد. روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه‌ای است. پس از پرداختن به بحث امکان تربیت اخلاقی، به بیان اصول تربیت اخلاقی از نگاه دانشمندان تعلیم و تربیت و علمای اخلاق پرداخته شد. حاصل اینکه اصول تربیت اخلاقی از نگاه علمای اخلاق شامل اصل لزوم اخلاص و پاک‌سازی، توجه به تفاوت‌های فردی، تناسب برنامه تربیتی با سطح رشد، اصل اعتدال، انضباط، تغافل (تنبیه غیر بدنی)، عادت، تدریج و تداوم، تغییر ظاهر و تحول باطن، کرامت و اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه علمای اخلاق ازجمله عفت، شجاعت، حکمت، عدالت و توحید مداری است و اصول از نگاه عارفان نیز عبارت است از: اصل توجه به وسع افراد در عرفان، اصل نیاز به محبت، اصل تجمیع مهر و قهر، اصل عفو و حلم خداوند، ضرورت وجود پیر راه‌یافته در تربیت، اشتراک قابلیت خلافت، اصل ساحات وجودی انسان، اصل رشد احساس بندگی در مربی، اصل عشق به خدا، اصل طولی بودن تربیت نزد عارفان، اصل توجه به پرورش و تربیت باطن و تقدم تزکیه باطن بر تعلیم و تربیت.

 

کلمات کلیدی: تربیت، تربیت اخلاقی، اصول، عارفان، کودک و نوجوان

مطالب مشابه