در راستای گسترش همکاری‌های علمی؛

تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه ادیان و مذاهب و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی

تاریخ انتشار:

به گزارش واحد مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در جلسه ای به میزبانی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی پیرامون فعالیت های پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب دومین دانشگاه غیرانتفاعی کشور است که مهم ترین ویژگی آن پژوهش محوری است. تاکنون 500 اثر در این دانشگاه به چاپ رسیده است.

ایشان افزود: به جهت بالا بودن اهمیت پژوهش، دانشگاه ادیان و مذاهب همواره در راه قدرتمند سازی پژوهش تلاش کرده است. در حال حاضر این دانشگاه دارای 10 مجله علمی- پژوهشی است که تعداد این مجلات در حال افزایش است. علاوه بر این مجلات علمی- پژوهشی، دانشگاه دارای یک مجله انگلیسی تخصصی نمایه شده در اسکوپوس است که به زودی به چهار مجله افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: در دانشگاه ادیان و مذاهب سالانه بیش از 200 رساله دکتری دفاع می شود و هم اکنون دانشگاه بیش از 1700 دانشجو در مقطع دکتری تخصصی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در جهان از هر 15 مقاله چاپ شده در علوم مختلف، یکی از آن ها در حوزه علوم انسانی است اما در ایران از هر 216 مقاله، تنها یکی به علوم انسانی اختصاص دارد و این کمبودی است که در مسیر علوم انسانی انتظار می رود مراکزی مانند بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی که یکی از معتبرترین و بزرگترین مراکز پژوهشی کشور است، آن را جبران کند.

دکتر احد فرامرز قراملکی مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ضمن خوش آمدگویی به حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب و هیئت همراه، کسب توفیقات متعدد علمی در دانشگاه را تبریک گفت و افزود: تجارب عملی افرادی مانند حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب باید تبدیل به دانش شود و بنیاد نیز فعالیتی جدی را در باب تبدیل تجارت به دانش آغاز کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در آبان سال گذشته در شورای انقلاب فرهنگی به پژوهشگاهی با 3 پژوهشکده ارتقا یافت و رسمیت پیدا نمود و رئیس جمهور نیز آن را ابلاغ کرد.

دکتر قراملکی گفت: فعالیت ما تاکنون کتاب محور بوده و بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی تنها دارای یک مجله است. اگر بتوانیم در کشور مجله ای با استانداردهای ایندکس بین المللی ایجاد کنیم، معارف دینی در ویترین های جهانی مطرح شده و این کار کمک بزرگی به گسترش علوم انسانی می کند. لذا با توجه به اینکه نشریات مشترک، در رنکینگ های جهانی اعتبار بیشتری دارد، آغاز همکاری در انتشار مجله ای مشترک و بین المللی نقطه شروع خوبی خواهد بود.

در پایان این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب و دکتر قراملکی تفاهم نامه راه اندازی مجله ای بین المللی را با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی امضا کردند.

مطالب مشابه