دکتر حمیدرضا مطهری بیان کرد؛

عید غدیر مربوط به تمام جهان اسلام است

تاریخ انتشار:

خداوند عالی‌ترین مسئله در تشکیل حکومت اسلامی و نظام اسلامی را در مسئله غدیر متجلی کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) همایش غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی با تاکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد. به همین منظور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری (رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام) ضمن تبریک ایام ذی‌الحجه گفت: مهمترین نکته این است که باید اهمیت غدیر را درک کنیم. مهمترین سؤال این خواهد بود که چرا غدیر در تاریخ اسلام و تشیع بسیار مهم است؟ در اینکه واقعه غدیر اتفاق افتاده شکی نیست، منتها آنچه که مهم به نظر می‌رسد این است که ما اهمیت غدیر را درک کنیم.

وی ادامه داد: برای درک بهتر این مطلب بهتر است به آیات قرآن مراجعه کنیم. در آیه شریفه قرآن آمده است که «اليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم فَلا تَخشَوهُم وَاخشَونِ ۚ اليَومَ أَكمَلتُ لَكُم دينَكُم وَأَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الإِسلامَ دينًا»؛ خداوند به پیامبر دستور می‌دهد تا جانشین خودش را انتخاب کند و پیامبر در خطبه غدیر به وحدانیت خدا شهادت می‌دهد و سپس امیرالمؤمنین را به مردم معرفی می‌کند. در واقعه غدیر نکته‌ای که وجود دارد این است که پیامبر در این خطبه همه مردم را خطاب قرار می‌دهد. به همین جهت است که چندین بار کلمه معاشرالناس در این خطبه وجود دارد. بعد از این کلمه ایشان امیرالمؤمنین را معرفی می‌کند. در این خطبه ایشان ویژگی‌ها و فضائل امیرالمؤمنین را بیان نموده و نهایتاً در آخر امیرالمؤمنین علی (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب می‌کند.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) ادامه داد: چیزی که در این جا مطرح است و باید به آن پرداخته شود این است که ما باید غدیر را یک عید اسلامی بدانیم نه یک عید شیعی صرف. عید غدیر مربوط به تمام جهان اسلام است. نکته دیگر این است که باید غدیر را به عنوان یک عامل وحدت در جامعه اسلامی معرفی کنیم. همچنان که مقام معظم رهبری تاکید می کنند که مسئله غدیر می‌تواند وحدت آفرین باشد. بحث اعتقادی این مسئله یک بخش جداست و شناخت آن بحث دیگری است. زیرا خداوند عالی‌ترین مسئله در تشکیل حکومت اسلامی و نظام اسلامی را در مسئله غدیر متجلی کرده است. تاکید بنده نیز بر این است که عید غدیر را باید به‌عنوان یک عید اسلامی و یک عیدالله‌الاکبر معرفی کرد.

وی در انتهای سخنان خود گفت: در ارتباط با این همایش می‌توان گفت که کارگروه برگزاری همایش «غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی با تاکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی» از سال ۹۸ شروع به کار کرد که بنا به دلایلی که یکی از آن دلایل شیوع کرونا بود، این کار به تعویق افتاد. به همین جهت با دوستان خود در دانشگاه ادیان و مذاهب تصمیم بر این گرفتیم که همایش غدیر را امسال برگزار کنیم. از جهت اجرایی، مقالات بسیاری به دبیرخانه این همایش رسیده است و موضوعات مختلفی را در برمی‌گیرد. بانوان و غدیر، فرقه‌های دیگر و غدیر و برخی دیگر موضوعات از این دست به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که مورد بررسی قرار گرفت. مقالات پذیرفته شده در قالب شش جلد آماده چاپ شده است که ان شالله بعد از برگزاری همایش منتشر خواهد شد. خبر مهم اینکه کار ثبت مقالات در isc هم انجام شده و مقالات بعد از برگزاری همایش در isc نیز منتشر خواهد شد. در پایان از همه دوستانی که در این زمینه با ما همکاری و هم‌یاری داشتند تقدیر و تشکر می‌کنم.

مطالب مشابه