بازدید از موسسه شیعه شناسی

بازدید مسئولان و اعضای گروه علمی دانشکده شیعه شناسی از موسسه شیعه شناسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود تقی زاده داوری

تاریخ انتشار:

مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی روز شنبه مورخ 20 خردادماه 1402 در محل موسسه شیعه شناسی حاضر و با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود تقی زاده داوری دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار جناب آقای دکتر محمد جاودان ضمن تقدیر و تشکر از دعوت و میزبانی موسسه شیعه شناسی، حضار محترم را به جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر تقی زاده داوری معرفی نموده و سپس به ارائه گزارش و معرفی اجمالی از فعالیت های دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب و معرفی رشته های موجود در دانشکده پرداختند.
ایشان یکی از برنامه های دانشکده شیعه شناسی را برقراری ارتباط و تعامل سازنده با مراکز همسو بیان کرده و هدف از آن را اطلاع کمی و کیفی از برنامه های این مراکز و همچنین ظرفیت سنجی برای همکاری های مشترک در زمینه های آموزش و پژوهشی دانستند.
جناب آقای دکتر تقی زاده داوری نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور مسئولان و اعضای محترم هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی به طرح مباحث و موضوعاتی پیرامون رشته شیعه شناسی، اهمیت و جایگاه آن در حوزه داخلی و بین المللی پرداختند.
ایشان حوزه مطالعاتی رشته شیعه شناسی را به سه بخش 1. جمعیت شناسی 2. مردم شناسی 3. جامعه شناسی تقسیم نموده و در ادامه به بیان برخی از مهمترین چالش ها و معضلات کنونی جوامع شیعی در کشورهایی همچون ایران، آذربایجان، افغانستان، بحرین، عراق و لبنان پرداختند.
وی وظیفه و رسالت اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و شیعه پژوهان را مطالعه عمیق، علمی و ارائه راهکار در خصوص حل این چالش ها و معضلات دانستند.
دکتر تقی زاده داوری راه اندازی مرکز مطالعات راهبردی شیعیان را یکی از دغدغه های شخصی خود عنوان کرده و گفتند برای حل و فصل مشکلات و  معضلات جوامع شیعی به صورت علمی و محققانه نیاز به چنین مرکز مهمی بیش از پیش ضروری می نماید.
ایشان در ادامه گفتند چند مورد الگوی توسعه شیعیان در پیش چشمان ما وجود دارد و آن نوع عملکرد و فعالیت های سازمان یافته اسماعیلیه آقاخانیه، بهره های داودی و خوجه های اثنا عشریه می باشد.
دکتر تقی زاده مطالعه چگونگی عملکرد و توسعه سازمانی این جماعت های شیعی را یکی از عرصه های مهم و مغفول مانده برای کارهای تحقیقاتی اساتید و دانشجویان در حوزه مطالعات شیعه شناسی دانستند.
وی توسعه مطالعات شیعی پژوهی در ایران را مرهون معرفی دقیق و کارآمدی این رشته به دانشجویان و علاقه مندان آن، توسعه و گشایش اقتصادی و حمایت اتاق های بازرگانی دانستند.
در پایان این دیدار ایشان ضمن معرفی چند پروژه علمی در دست کار موسسه شیعه شناسی، آمادگی موسسه را به منظور همکاری مشترک فی مابین دانشکده شیعه شناسی و موسسه شیعه شناسی در انجام پروژه های تحقیقاتی اعلام نمودند.

img_4104
img_4104
img_4060
img_4063
img_4099
img_4100
img_4101
img_4105
img_4056
img_4106

مطالب مشابه