در راستای گسترش همکاری‌های بین المللی؛

حضور جمعی از فرهیختگان کشور ماداگاسکار در دانشگاه ادیان و مذاهب

تاریخ انتشار:

در اکثر دانشگاه‌های ایران کل ادیان و عرفان در یک رشته خلاصه شده است. اما در این دانشگاه ۶ رشته تخصصی راجع‌ به ادیان و عرفان داریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئتی عالی رتبه از شیعیان و اهل سنت از کشور ماداگاسکار به دعوت سفارت کشورمان در آنتاناناریوو در دانشگاه ادیان و مذاهب حضور یافتند. در این نشست که به میزبانی معاونت ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین حامد شاه رفعتی مدیر کل امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به فعالیت‌های بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب در حال حاضر ۱۴ دانشکده دارد که هر کدام از این دانشکده‌ها به صورت تخصصی  مشغول به فعالیت هستند. در بین این دانشکده‌ها دانشکده زن و خانواده بسیار منحصربفرد بوده و در کنار رشته مطالعات مذاهب اسلامی سرآمد دانشکده‌های این دانشگاه است. ما در ایران رشته مطالعات زن و جنسیت را داریم اما اینکه دانشگاهی بخواهد یک دانشکده مستقل درباره زن و خانواده داشته باشد وجود ندارد و ما تنها دانشگاهی هستیم که این دانشکده را داریم.

وی افزود: ما در دانشگاه ادیان و مذاهب رشته‌هایی همچون مذاهب کلاسیک، اشعریه، زیدیه و… را داریم. رشته مذاهب فقهی داریم و مسائل حنفی، شافعی و … به صورت فقهی در این دانشکده بحث و بررسی می‌شود. مسیحیت کاتولیک در این دانشگاه به‌عنوان یک رشته ارائه شده است. در اکثر دانشگاه‌های ایران کل ادیان و عرفان در یک رشته خلاصه شده است. اما در این دانشگاه ۶ رشته تخصصی راجع‌ به ادیان و عرفان داریم.

حامد شاه‌رفعتی گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب فعالیت‌های بین المللی بسیاری دارد. رئیس دانشگاه در حدود دو ماه پیش با پاپ دیدار خصوصی داشتند و پاپ به طور شایسته‌ای از ایشان استقبال کردند. این دانشگاه در حدود ۵۰ تفاهم نامه بین المللی با دانشگاه‌های مختلف دنیا منعقد کرده است که برخی از آنها توسط اتحادیه اروپا حمایت می‌شود. ما دانشگاه‌های معتبر اروپا، آسیا و … ارتباط تنگاتنگ داریم. با دانشگاه گراتس اتریش، بن آلمان، پادربورن آلمان، دانشگاه زیتونه در تونس، مراکز تخصصی در کره جنوبی، دانشگاه علامه اقبال و … بخشی از تفاهم‌نامه و همکاری‌های متقابل ما با دانشگاه‌های بین المللی است.

وی در انتهای سخنان خود گفت: بنده به تازگی از اروپا برگشته‌ام و در این سفر به دانشگاه‌ها و مراکز مختلفی سر زده‌ام. از جمله این سفرها می‌توان به پراگ، وین، براتیسلوا و … اشاره کرد که هم با دانشگاه‌های این شهرها تبادل دانشجو داریم و هم با مرکز گفت‌وگوی وین ارتباطات بسیار خوبی برقرار کرده‌ایم. ما در دانشگاه ادیان و مذاهب مرکز صلح و گفت‌وگو داریم که این مرکز ۳ گروه دارد. این مرکز بسیار فعال بوده و در نشستهای منطقه‌ای و بین المللی حضور فعال دارد.

در این نشست آقایان شیخ حنیف، رئیس کنسول خوجه‌های هندی اثنی‌عشری ماداگاسکار، استاد شمیر از اساتید حوزه، دکتر نضیف مشاور وزیر علوم و ماداگاسکار، آقای عرفان رئیس خوجه‌های ماداگاسکار حضور داشتند.

350a9201
350a9201
350a9225
350a9240
350a9273
350a9279
350a9286
350a9289
350a9302
350a9312
350a9326
350a9330

مطالب مشابه