محمدی شجاعی، مدیر کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد؛

رو نمایی از اولین نرم افزار کتابخانه‌ای پیاده‌سازی شده بر اساس استاندارد آر.دی.اِی

تاریخ انتشار:

نهمین دوره نشست مجمع عمومی مدیران کتاب‌خانه‌های تخصصی استان قم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، مدیران و مسئولان کتاب‌خانه‌های استان قم و شرکت نرم افزاری یکم سافت جهت رونمایی رو نمایی از اولین نرم افزار کتابخانه‌ای پیاده‌سازی شده بر اساس استاندارد آر.دی.اِی (RDA) ۴اسفندماه ۱۴۰۱ در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ مهدی محمدی شجاعی مدیر کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به رونمایی از اولین نرم افزار کتابخانه‌ای پیاده‌سازی شده بر اساس استاندارد آر.دی.اِی (RDA) گفت: تورم و افزایش بی‌رویه قیمت منابع اطلاعاتی به ویژه نشریات علمی، کاهش بودجه کتاب‌خانه‌ها و محدودیت فیزیکی در دهه‌های اخیر مشکلات متعددی برای کتاب‌خانه‌ها در تدارک دسترسی به منابع اطلاعاتی برای کاربرانشان ایجاد کرده است.

این موارد موجب شده که کتاب‌خانه‌ها برای مقابله با این مشکلات و به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش دسترسی از سیاست مالکیت منابع به سیاست دسترسی به منابع و اشتراک منابع روی آورند.

با توجه به وجود کتاب‌خانه‌های دانشگاهی، حوزوی و تخصصی بزرگ مانند تاریخ، فقه، حدیث، ادیان و مذاهب، ادبیات، کلام، هنر، ادبیات و … در استان قم، ضرورت تعامل و همکاری بیشتر این کتاب‌خانه‌ها با یکدیگر احساس می‌شد.

محمدی شجاعی ادامه داد؛ بعد از همکاری‌های دو جانبه‌ای که بین کتاب‌خانه دانشگاه ادیان و مذاهب و کتاب‌خانه‌های دانشگاهی،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، کتاب‌خانه دانشگاه مفید و کتاب‌خانه مرکز تحقیقات زن و خانواده صورت گرفت، ایده گسترش و توسعه این همکاری به صورت چند جانبه بین تمام کتاب‌خانه‌های تخصصی و دانشگاهی استان قم ایجاد شد.

مدیر کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد؛ سال ۱۳۹۳ اولین جلسه در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور ۱۲ نفر از مدیران کتاب‌خانه‌های استان قم با موضوع بررسی راهکارهای عملی و اجرایی همکاری مشترک بین کتاب‌خانه‌های این استان برگزار شد

مدیران با تشکیل شورای سیاستگذاری کتاب‌خانه‌های تخصصی و دانشگاهی استان قم، با هدف بررسی زمینه‌های همکاری و استفاده از تجربیات یکدیگر، آماده سازی بستر مناسب جهت ایجاد امانت بین کتاب‌خانه‌ای، استفاده متقابل اعضای کتاب‌خانه‌ها از منابع و امکانات یکدیگر، تبادل کتاب‌های منتشر شده بین موسسات و دانشگاه‌ها جهت صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها جلسات متعددی را تشکیل دادند که نتیجه آن تشکیل مجمع کتاب‌خانه‌های تخصصی استان قم با هدف توسعه فعالیت کتاب‌خانه‌ها و تسریع و تسهیل دسترسی کاربران و محققان به منابع اطلاعاتی از طریق همگرایی، هم افزایی و همکاری مشترک میان کتاب‌خانه‌های بزرگ شهر قم با استفاده از امکانات و تجهیزات فناوری روزآمد شد.

محمدی شجاعی گفت: در حال حاضر ۵۱ کتاب‌خانه تخصصی در داخل استان و بیش از ۲۵ کتاب‌خانه بزرگ و مرجع در خارج از استان عضو این مجموعه می باشد و بیش از ۳ میلیون جلد در اختیار دانشجویان و پژوهشگران استان قم می باشد. و امکان دسترسی اعضای کتاب‌خانه‌های عضو مکتا به بیش از ۲۵ مرکز کتاب‌خانه‌ای بزرگ در خارج از استان دسترسی دارند.

مدیر کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد؛ نهمین دوره نشست مجمع عمومی مدیران کتاب‌خانه‌های تخصصی استان قم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، مدیران و مسئولان کتاب‌خانه‌های استان قم و شرکت نرم افزاری یکم سافت جهت رونمایی رو نمایی از اولین نرم افزار کتابخانه‌ای پیاده‌سازی شده بر اساس استاندارد آر.دی.اِی (RDA) ۴اسفندماه ۱۴۰۱ در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد.

مطالب مشابه