به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اعضای کمیته علمی-اجرایی همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(قدسسره)» با آیتالله جوادی آملی دیدار و گفتوگو کردند. در ابتدای این دیدار حجتالاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جعفر طیاری قائم مقام ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب و همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری رئیس دانشکده فلسفه گزارش از برگزاری همایش و کارهای انجام شده در خصوص همایش ارائه کردند.
بر اساس این گزارش آیت الله العظمی جوادی آملی بعد از استماع گزارش ارائه شده بیان کردند: در شرایط حاضر لازم است تا درباره اسلام و قرآن بازشناختی صورت گیرد تا نسل امروز با آموزه های قرآنی و اسلامی بیشتر آشنا شوند.
ایشان بیان داشتند: ایران کشوری بزرگ با دانشمندانی بزرگ است که ما علاوه بر استفادههای علمی از این دانشمندان، به این کشور هم افتخارمی کنیم.
این استاد برجسته فلسفه و عرفان اظهار داشتند: سرّ اینکه فلسفه، راغب ندارد یا راغبانش کماند، اینها موضوعاتی هستند که باید اصلاح شود؛ اما شما که می خواهید در فلسفه اسلامی مطالعه و کار علمی انجام دهید دو نکته را در نظر داشته باشید: اول اینکه همیشه قرآن را به عنوان خطوط کلی کار خود داشته باشید و حتما یک دوره تفسیر المیزان را مطالعه و تدریس کنید، در قرآن حرفهای تازهای وجود دارد که در غرب و شرق عالم نیست و این مطالب عمیق تنها در قرآن کریم هست که می تواند چراغ راه شما باشد.
معظم له ادامه دادند: نکته دیگر اینکه مطالعه فلسفه غرب را به عنوان یک امر لازم در دستور کار داشته باشید، اگر میخواهید خیلی از مباحث را درک و پاسخ خیلی از شبهات علمی داده شود، ناگزیر از مطالعه فلسفه غرب هستید.
ایشان لزوم ترجمه صحیح و دقیق کتابهای فلسفه غرب را نیز یاد آور شدند و بیان داشتند: مترجمین سعی کنند کتب فلسفه غرب خصوصا اصطلاحات علمی آن را مهربانانه و واضح ترجمه کنند تا کسی که فلسفه اسلامی را خوانده است، بتواند شفاف بفهمد که مثلا کانت و دکارت چه می گوید!
معظم له خطر شبهات فکری در جامعه را یادآور شدند و اظهار داشتند: جنگهایی مانند جنگهای صلیبی و امثال آن، تنها دین را می تواند از زبان مردم بگیرد، اما آنچه دین را از روح و جان مردم می گیرد، شبهات فلسفی و فکری است!
آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: در فلسفه مادی گرایان غربی، اصل بر طبیعت است و می گویند طبیعت ما را می میراند! اما قرآن می فرماید: انسان موجودی ابدی است، مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است، اینکه «موت» و «حیات» امر وجودی اند و خالق می خواهد، «احیا» و «اماته» نیز امر وجودی اند و مبدأ می خواهد و آن موجودی که خود ابدی و بی نهایت است، عهده دار این موارد است! این اندیشه در فلسفه غرب مطرح نیست، اما شما ناگزیرید برای اینکه بتوانید مقایسه کنید که آنها چه می گویند و اسلام چه می گوید، فلسفه غرب را خوب مطالعه کنید.
ایشان بیان داشتند: کسی که بلند اندیش است و ابدی، به دنبال بازی نیست بلکه به دنبال اندوخته ای ابدی برای خود است؛ همواره باید از خدا بخواهیم تا ما را به علم راستین که ابدیت است، آگاه تر کند.
گفتنی است همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(قدسسره)» به همت دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در آبانماه ۱۴۰۱ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد.