به گزارش مرکز عالی اطلاعرسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب آقای معصومعلی بیات دانشجوی رشته دین شناسی از دانشکده ادیان با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر استاد ملکیان و دکتر سیدحسین نصر» از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.
در این جلسه که پنجشنبه 5 تیر در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد دکتر علیرضا فهیم به عنوان استاد راهنما، دکتر محمد جاودان، استاد مشاور و دکتر ا… کرم کرمی پور در جایگاه استاد داور، به همراه نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی حضور داشتند.
در این دفاعیه که با حضور تعدادی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، استاد داور پس از گزارش دانشجو از پایان نامه، به نقد و ارزیابی آن پرداخت.
سپس دانشجو با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور از پایان نامه خود دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.
چکیده:
در دهههای اخیر با رونق یافتن فلسفههای مضاف، رابطهی دین و اخلاق هم در کلام، هم در فلسفهی دین و هم در فلسفهی اخلاق به جد مورد مطالعه و بحث قرار گرفت. این نوشتار نگاهی اجمالی است به این موضوع از دیدگاه دو تن از اساتید بزرگ؛ استاد مصطفی ملکیان و دکتر سید حسین نصر.
در فصل اول بحثی در مبادی تصوری مسأله نموده و برخی از مباحثی را که بیشتر محل بحث و مناقشه بوده و باعث ایجاد این مسأله شدهاند، تقریر و تحلیل کردهام. علاوه بر تعریف دین و اخلاق، انواع رابطههایی که میتوانند داشته باشند را ذکر و به نسبیت و اطلاق اخلاق نیز اشارهای کرده و از اطلاق آن دفاع کردهام.
در فصل دوم به بررسی نظریهی ملکیان پرداختهام. ملکیان روشنفکر عقلگرایی است که همه چیز را از دریچهی عقل دیده لذا مدرنیته را تا حدی میپسندد. او حسن و قبح افعال انسان را ذاتی و شناخت آن را عقلی میداند و به استقلال اخلاق از دین در مرتبهی ثبوت قائل است. اما در مرتبهی اثبات و تشخیص مواردی که تعریف خوبی و بدی آن را شامل شوند، عقل را ناقص و ناتوان دیده، و از این حیث به وابستگی اخلاق به دین حکم کرده است. او همچنین اخلاق را مطلق میداند. نیز وی دین را در شروع و پدید آمدن، به اخلاق وابسته میداند.
در فصل سوم نظرات نصر مورد بررسی قرار گرفتهاند. چارچوب فکری نصر، سنتگرایی و حکمت خالده است. او هم حسن و قبح را ذاتی و عقلی، اما اخلاق را به دین وابسته میداند. نگاه نصر به هستی با تقدس و الوهی بودن همراه است. لذا نه تنها در اخلاق، بلکه در هیچ عرصهای سکولاریسم را برنمیتابد و نگاه نازل و دون شأن انسانی به هستی و انسان را نقد کرده و آن را محصول جدایی اخلاق و علم از امر قدسی میداند. نصر نیز اخلاق را مطلق میداند.
واژهگان کلیدی: دین واخلاق، حسن و قبح، سیدحسین نصر، مصطفی ملکیان، سنت و مدرنیته، سکولار، قدسی