تخلیه تلفنی یعنی افرادی که به هر دلیل بااین مرز و بوم دشمنی دارند به وسیله تماس تلفنی از آحاد مختلف جامعه ، با پوشش های متناسب با شغل و جایگاه مخاطب اطلاعات به دست بیاورند.
همچون اطلاعاتی که شاید در ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد
اما باید دانست که دشمن از طریق جمع آوری همین اطلاعات به ظاهر ساده و پیش پا افتاده ضربات سنگینی به امنیت کشور وارد کرده است.
دشمن به دنبال اطلاعاتی است که از نظر ما ارزش چندانی ندارند، ولی برای آنها ارزشمند محسوب میشود و اطلاعات ما تکمیل کننده پازل جاسوسی و اطلاعاتی آنهاست دشمنان برای این کار هیچ محدودیت سنی درنظر نمیگیرند و از کودکان 6 ساله تا سال خوردگان 90 ساله را مورد تخلیه تلفنی قرار دادهاند.
شایان ذکر است درصد بالایی از اطلاعات کشور به وسیله تخلیه تلفنی به دست دشمنان کشور می افتد.
اساسا تخلیه تلفنی به دو صورت انجام می گیرد:
- تماس تلفنی با افراد و گرفتن مستقیم اطلاعات از آنها
- کنترل تلفن همراه افراد با استفاده از وسایل و روشهای مخصوص که بیشتر جنبه جاسوسی دارد.
اهداف دشمن از تخلیه تلفنی :
– جمع آوری اطلاعات درباره مشکلات داخلی جامعه، در جهت بهره برداری تبلیغی
– اطلاع از مشکلات دستگاه های اجرایی، برای بهره برداری تبلیغی علیه کشور در راستای دل زدگی مردم از انقلاب
– به دست آوردن اطلاعات، در جهت ایجاد شکاف بین جناح های سیاسی کشور
– تلاش آگا هانه برای ایجاد اختلاف های مذهبی ، قومی و سیاسی در داخل کشور و در نهایت تقسیم کشور
– کسب اطلاعات با هدف ایجاد اخلال در روابط جمهوری اسلامی با مجامع بین المللی
– کسب اطلاعات از پیشرفت های نظامی هسته ای و شناخت نخبگان و اقدامات نظام در رابطه با تحریم ها
تلفن همراه :
طبق تحقیقات سازمان های اطلاعاتی کشور های مختلف ثابت گردیده است که تلفن های همراه ساخته شده توسط کارخانه های مختلف دارای یک حافظه مخفی با ظرفیت بالا جهت ضبط مکالمات و یک وسیله ای شبیه سیم کارت به صورت مخفی جهت ارائه اطلاعات گوشی مورد نظر به کشور های سازنده در مواقع خاص است و تلفن های همراه دارای نوعی باطری بسیار ریز با عمر دست کم 50 ساله است که در مواقع حساس و مورد نیاز برای کشور ها و سیستم های اطلاعاتی ناظر بر ساخت این گوشی ها اطلاعات ارسال خواهد نمود.
تماس تلفنی با اشخاص و گرفتن مستقیم اطلاعات از آنها
در این روش از تخلیه تلفنی، ابتدا پازلی تشکیل می گردد. این پازل شامل موارد ذیل می گردد:
- تشکیل گروه های مختلف برای بررسی افرادی که ارزش سرمایه گذاری برای تخلیه تلفنی دارند و اطلاعات و مسئولیت های مستقیمی با موضوع دارند.
- جمع آوری اطلاعات آشکار در خصوص موضوعی که از طریق رسانه ها (تلوزیون – شبکه های اجتماعی – روزنامه – مجلات) در اختیار عموم جامعه قرار می گیرد.
- طرح سئوالات مختلف تلفنی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر
- هدف قرار دادن مرکز اصلی اداری و ساختمانی و تشکیلاتی موضوع
- بررسی اطلاعات موازی شامل اطلاعات اولیه و مقدماتی راجع به افراد هدف، اطلاعات اولیه و مقدماتی راجع به موضوع و نوع درگیری فرد هدف با موضوع، پیدا کردن روش های اعتماد سازی، پیدا کردن سرنخ.
- استفاده از روانشناسی ارتباطات جهت اخذ اطلاعات.
- بررسی شخصیت افراد از طریق اینترنت یا تلفن – مانند ترسو بودن یا نوع زبان و لهجه
- انتخاب نوع پوشش ( با عناوین مختلف و مراجع مهم کشوری) مثل نهاد ریاست جمهوری، قوه قضائیه، اداره اطلاعات، دیوان محاسبات و….
به عنوان مثال گاهی جهت رسیدن به شماره موبایل یک رئیس دستگاه اجرایی، ابتدا کارمندان آن دستگاه و خانواده رئیس را بررسی می کنند و مواردی اتفاق افتاده که شماره موبایل رئیس یک دستگاه اجرایی را از همسر راننده آن رئیس به بهانه های مختلف و با استفاده از ساده انگاری فرد گرفته اند. مواردی مثل نیاز به تماس فوری با همسر شما و …
ارائه اطلاعات کلی از یک موضوع به مخاطب جهت زمینه سازی و وادارکردن وی به بیان اطلاعات جزیی تر.
به عنوان مثال طوری سوال کنند که شخص ، اطلاعات موردنیاز را بدهد مثلا بگوید مسئول شما آقای فلانی هست؟ و شخص بگوید خیر آقای فلان است و بگوید چهارشنبه ساعت فلان حضور دارد و شخص پاسخ دهد بله اما ساعت 8 تا 10 با آقای فلان جلسه دارد.
راه های مقابله با تخلیه تلفنی و تلفن های مشکوک
- کاهش صحبت با تلفن.
- هنگام استفاده از تلفن به این موضوع بیندیشیم که نفر سومی در حال شنیدن مکالمه می باشد.
- تا کسی را نشناختیم و اطمینان حاصل نکردیم به هیچ سئوالی پاسخ ندهیم.
- هیچ گونه مسائل و اطلاعات طبقه بندی شده و حساس را به صورت تلفنی بازگو ننمائیم.
- تا حد ممکن از پاسخ گویی تلفن به وسیله کودکان جلوگیری کنیم.
- آموزش های لازم به کودکان و اعضای خانواده داده شود.
به هر حال تخلیه تلفنی روش چندان جدیدی نیست، اما مقابله با آن اهمیت بسیاری در حفظ امنیت کشور دارد و ممکن است گاهی اوقات هر یک از ما نیز جزیی از پازل تهیه شده دشمنان، جهت دریافت اطلاعات باشیم.