با حضور سرپرست دانشگاه ادیان و مذاهب؛

نشست صمیمی هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد

تاریخ انتشار:

دانشکده علوم اجتماعی می‌تواند با تولید علم نافع و پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه‌های مختلف علمی اثرگذار باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید، نشست صمیمی اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب با هدف همفکری، بررسی چشم اندازها و برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی آموزش و پژوهش این دانشکده برگزار شد.

بر اساس این گزارش؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری در آغاز این نشست، با تقدیر از ظرفیت‌های علمی و تجربی اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، بر نقش راهبردی این دانشکده در تلفیق دانش روز علوم اجتماعی با مبانی دینی و مذهبی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه «دانشگاه ادیان و مذاهب دارای مأموریتی منحصربه‌فرد در عرصه علوم انسانی است»، خاطرنشان کرد: دانشکده علوم اجتماعی با توجه به ماهیت بینارشته‌ای خود، می‌تواند با تولید علم نافع و پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه‌های مختلف مانند خانواده، سبک زندگی، رسانه و مسائل اجتماعی، گامی بلند در جهت تحقق گفتمان علمیِ اثرگذار بردارد. سرپرست دانشگاه، تعامل هرچه بیشتر با نهادهای علمی و اجرایی کشور را از دیگر اولویتهای این دانشکده برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جعفرطیاری در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم تعامل هرچه بیشتر و نظام‌مند دانشکده علوم اجتماعی با نهادهای علمی و اجرایی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های کلیدی تأکید کرد.

وی با اشاره به رسالت کاربردی‌سازی علوم اجتماعی، خاطرنشان کرد: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب نباید تنها به تولید نظریه بپردازد. جامعه امروز ایران با مسائل و چالش‌های پیچیده‌ای در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی روبه‌رو است که حل آنها نیازمند همکاری نزدیک بین دانشگاه و نهادهای متولی است.

سرپرست دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: این تعامل باید در ابعاد مختلفی دنبال شود. از یک سو، ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی همچون پژوهشگاه‌ها و انجمن‌های علمی برای هم‌افزایی دانشی و اجرای پروژه‌های مشترک پژوهشی ضروری است. از سوی دیگر، ارتباط مستمر با نهادهای اجرایی و سیاست‌گذار، از جمله وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، استانداری‌ها و شهرداری‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل یافته‌های علمی به برنامه‌های عملیاتی و راهکارهای اجرایی شود.

دکتر جعفرطیاری در پایان افزود: ایجاد “کمیته‌های مشترک نیازسنجی و حل مسئله” با نهادهای اجرایی، برگزاری نشست‌های مشترک با مدیران ارشد دستگاه‌ها و تعریف “پروژه‌های پژوهشی مسئله‌محور” به درخواست این نهادها، از جمله راهکارهای عملی برای نهادینه کردن این ارتباط است که انتظار داریم در دانشکده علوم اجتماعی با جدیت پیگیری شود.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجید دهقان، سرپرست دانشکده علوم اجتماعی، با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و ظرفیت‌های موجود، به تبیین برنامه‌ها و چشم‌اندازهای آتی این دانشکده پرداخت.

سرپرست دانشکده علوم اجتماعی، در تشریح برنامه‌های آتی خود، بر تدوین نقشه راهی جامع برای “تقویت هویت علمی مستقل” و “ارتقای جایگاه دانشکده در عرصه‌های ملی و بین‌المللی” تأکید نمود.

وی با تبیین این مأموریت راهبردی، اظهار داشت: هدف غایی ما، تربیت نسل جدیدی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران تراز انقلاب اسلامی است؛ افرادی که از یک سو به عمق مبانی اسلامی و دینی مسلط بوده و از سوی دیگر، بر آخرین نظریه‌ها و روش‌شناسی‌های علوم اجتماعی در جهان اشراف کامل داشته باشند. این تلفیق اصالت و روزآمدی، آنان را برای تحلیل دقیقترین مسائل جامعه ایران و جهان اسلام و ارائه راهکارهای عملیاتی و بومی، توانمند خواهد ساخت.

دکتر دهقان در توضیح چشم‌انداز دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، بر پرورش نیروی انسانی توانمند و اثرگذار تأکید کرد و بیان داشت: برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی ما معطوف به پرورش دانشجویانی است که نه تنها مصرف‌کننده علم، که تولیدکننده گفتمان علمی باشند. فارغ‌التحصیلانی که بتوانند با زبان علمی جهانی سخن بگویند و در عین حال، ریشه در هویت فرهنگی و تمدنی خود داشته باشند.

وی توسعه پژوهش‌های مسئله‌محور و بینارشته‌ای را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و افزود: تمرکز اصلی بر تعریف پروژه‌های کلان پژوهشی است که مستقیماً به مسائل اساسی جامعه ایران و جهان اسلام، از جمله سبک زندگی، تحولات خانواده، مدیریت فرهنگی، چالش‌های اجتماعی نوپدید و دیپلماسی فرهنگی می‌پردازد. این پژوهش‌ها لزوماً بینارشته‌ای و با مشارکت اساتید حوزه‌های مختلف علمی تعریف خواهد شد.

دکتر دهقان، بین‌المللی‌سازی و دیپلماسی علمی را نیز به عنوان یک محور کلانی عنوان کرد و گفت: ارتقای جایگاه بین‌المللی از طریق گسترش همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر جهان اسلام و جهان، توسعه برنامه‌های تبادل استاد و دانشجو، انتشار مقالات و کتب به زبان‌های بین‌المللی و برگزاری کنفرانس‌های علمی مشترک در دستور کار قرار دارد.

وی به هویت‌بخشی به رشته علوم اجتماعی در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: ما بر این باوریم که دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب می‌تواند با تکیه بر سرمایه عظیم اسلامی-ایرانی، به خاستگاه شکل‌گیری یک “مکتب فکری” در علوم اجتماعی تبدیل شود؛ مکتبی که هم از نظر روش‌شناختی دقیق و هم از نظر محتوایی، برآمده از بستر فکری و فرهنگی جامعه ما باشد.

دکتر دهقان با اشاره به رویکرد گذشته خود اظهار داشت: «باور و تعهد عملی ما همواره بر این اصل استوار بوده که مهمترین رکن دانشگاه، منابع انسانی و به‌ویژه اعضای هیئت‌علمی هستند. بر این اساس، ایده‌ها و برنامه‌های لازم باید در این ساختار از پایین به بالا شکل گیرند و مسئولیت مدیران، تسهیل و تنظیم‌گری فعالیت‌های برآمده از هیئت‌علمی باشد.»

وی در ادامه افزود: «امیدواریم همسویی سه دانشکده سابق از حیث حوزه‌های دانشی و روشی، سبب ارتقای کیفی آموزش و پژوهش در دانشکده جدید گردد. همچنین، حضور دانشگاه در شهر قم و همجواری با حوزه علمیه، امکان ارتباط با ادیان مختلف و تقویت رویکرد بین‌رشته‌ای، ظرفیت‌های بی‌نظیری هستند که می‌توانند به تعریف حوزه‌های علمی متمایز در این دانشکده بینجامند.

سرپرست دانشکده علوم اجتماعی در پایان تأکید کرد: تحقق این آرمان‌ها تنها در سایه جذب و حفظ اساتید تراز اول، طراحی برنامه‌های درسی نوآورانه و ایجاد محیطی پویا برای نقد و گفت‌وگوی علمی میسر خواهد بود که تمامی ظرفیت خود را برای آن به کار خواهیم بست.

در ادامه این نشست، اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را در زمینه‌های گوناگونی از جمله ارتقای کیفیت آموزشی و به‌روزرسانی سرفصل دروس، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و حمایت از طرح‌های تحقیقاتی کاربردی، تقویت ارتباط با جامعه و صنعت برای کاربردی‌سازی علوم اجتماعی، و برنامه‌ریزی برای جذب دانشجویان مستعد و هویت‌بخشی به این رشته‌ها مطرح کردند.

در پایان این نشست، مقرر شد پیشنهادهای مطرح‌شده پیگیری و در برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دانشکده و دانشگاه مدنظر قرار گیرد. شایان ذکر است برگزاری چنین گردهمایی‌های صمیمانه‌ای، گامی مهم در جهت انسجام‌بخشی به فعالیت‌های علمی و ایجاد پویایی هرچه بیشتر در فضای آکادمیک دانشگاه ادیان و مذاهب ارزیابی می‌شود.

مطالب مشابه