جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

بررسی آراء و رویکرد فلسفی ملاعبدالله زنوزی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو علی غلامی با عنوان «بررسی آراء و روی‌کرد فلسفی ملاعبدالله زنوزی»، دکتر حمیدرضا خادمی به عنوان استاد راهنما و دکتر رحمان بوالحسنی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

ملاعبدالله زنوزی در زنوز از توابع شهرستان مرند دیده به جهان گشود. پس از تحصیلات مقدماتی در آذربایجان به عتبات عالیات مشرف شد و از دروس بزرگان آن زمان هم‌چون سید علی طباطبایی بهره برد و بعد از چندی به ایران برگشت و قم نزد میرزای قمی و در اصفهان نزد سید محمد مجاهد و ملاعلی نوری تلمذ جست. اما بعد از مدتی ملاعبدالله زنوزی به تقاضای ملاعلی نوری برای تدریس به تهران آمد و یکی از فیلسوفان مکتب تهران شد و به تربیت شاگردان بزرگی همت گماشت. از آثار ملاعبدالله زنوزی می‌توان الرسائل العلیه، الأنوار الجلیۀ، اللمعات الالهیه و حاشیه بر اسفار را برشمرد. پژوهش پیش رو بر آن است تا آراء و روی‌کرد فلسفی ملاعبدالله زنوزی را مورد بررسی و تبیین قرار دهد و این پایان‌نامه با طرح این سؤال شکل گرفت که آراء و روی‌کرد فلسفی ملاعبدالله زنوزی چیست؟

این پایان‌نامه از چهار فصل تشکیل شده است. در فصل اول بحث از کلیات و مفاهیم پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و کلیات به بیان مسئله، ضرورت و اهمیت تحقیق، پیشینه، اهداف پژوهش و پرسش‌های اصلی و فرعی پرداخته است. در مفاهیم به بیان مفهوم آراء و روی‌کرد، زندگی‌نامه، اساتید، شاگردان، فرزندان و آثار ملاعبدالله زنوزی پرداخته شده است. در فصل دوم مروری بر زمینه و زمانه ملاعبدالله زنوزی گردیده است.

در فصل سوم به تبین آراء مهم فلسفی در عصر ملاعبدالله پرداخته شده است و هم‌چنین روی‌کرد ملاعبدالله نیز نسبت به این آراء مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم آراء اختصاصی ملاعبدالله مورد تحلیل قرار گرفته است و سرانجام به بحث و نتیجه‌گیری پرداخته شده و آراء مهم ملاعبدالله زنوزی خلاصه‌وار مطرح گردیده است .

مطالب مشابه