نقش وجودی و سلوکی حضرت نبی اکرم (ص) در هستی»

همزمان با هفته وحدت، «نقش وجودی و سلوکی حضرت نبی اکرم (ص) در هستی» با سخنرانی حجت الاسلام دکتر رضا الهیمنش در این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر الهیمنش با اشاره به عظمت وجودی پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع)، بحث در این زمینه را بسیار عمیق و دشوار توصیف کردند.
ایشان در بخشی از سخنان خود به بیان خاطرهای از یک کنفرانس بینالمللی در دانشگاه ادیان پرداختند که در آن، پژوهشگری آلمانی به نام «فونشتوس» مقالهای با موضوع «جایگاه وجودی حضرت عیسی مسیح از نگاه قرآن» ارائه کرده بود. حجت الاسلام و المسلمین الهی منش با نقد و تکمیل دیدگاه مطرح شده، به تبیین جایگاه بیبدیل پیامبر اسلام (ص) از منظر قرآن کریم پرداخت.
محورهای اصلی سخنرانی:
-
پیامبر اکرم (ص) به عنوان مظهر اسم «رب العالمین»: سخنران با استناد به آیات قرآن، به ویژه سوره مبارکه حمد، تأکید کردند که تمام هستی ظهور ربوبیت خداوند است و وجود مقدس نبی مکرم اسلام (ص)، مظهر تام این ربوبیت است.
-
استدلال با سه دسته آیات قرآنی: ایشان برای اثبات این مدعا، به سه دسته از آیات قرآن استناد کردند:
-
آیات سوره حمد که خداوند را به عنوان «رب العالمین» وصف میکند.
-
آیه ۱۰۷ سوره انبیاء: «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» که پیامبر (ص) را رحمتی برای همه عوالم وجود معرفی میکند.
-
آیاتی که بیان میکنند کل هستی و ربوبیت خداوند، جلوهای از رحمت الهی است.
-
-
تفاوت «ارسال» و «تنزیل»: دکتر الهیمنش به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کردند که بر اساس آیات سوره طلاق، یکی از القاب پیامبر (ص) «ذکر» است و اهل بیت (ع) به عنوان عترت آن حضرت، مصداق «اهل الذکر» در قرآن هستند.
-
حقیقت محمدیه (ص) و جایگاه آدم (ع): در پایان، ایشان به این نکته اشاره کردند که حقیقت نورانی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) که در روایات از آن به «وجه الله تام» تعبیر شده، همان «صورت الله» است که مطابق روایات اسلامی و متون پیشین، حضرت آدم (ع) بر اساس آن آفریده شده است.