دکتر محمدمهدی تسخیری بیان کرد؛

بازگشت به الگوی پیامبر(ص) راه تقویت وحدت و قدرت امت اسلامی است

تاریخ انتشار:

اطاعت از رهبری، بصیرت‌افزایی، آخرت‌باوری و همکاری مسلمانان از مهم‌ترین مؤلفه‌های دستیابی به وحدت و عزت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به نقل از خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، در وبینار سوم سی‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک هفته وحدت با قدردانی از دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اشاره به ضرورت بازگشت به الگوی پیامبر اکرم(ص) گفت: مهم‌ترین عنصر تقویت‌کننده وحدت امت اسلامی، برپایی دولت اسلامی در مدینه بود. نخستین اقدام پیامبر اکرم(ص) ایجاد حکومتی بر پایه قوانین، عهدنامه‌ها و توافقاتی با تمام شهروندان مدینه اعم از مسلمان و یهودی بود تا دولتی تشکیل شود که حافظ منافع همه مسلمانان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری با اشاره به نقش دولت اسلامی مدینه و سیره پیامبر اکرم(ص) در ایجاد وحدت، تأکید کرد: امروز جهان اسلام با وجود بیش از ۵۰ کشور مستقل، به‌دلیل تفرقه و فاصله از فرهنگ تقریب، در برابر دشمنان ضعیف شده است.

وی ادامه داد: با تأسیس دولت اسلامی در مدینه، پیامبر(ص) شعار اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ را محقق ساختند. مهاجران مکه وارد مدینه شدند و انصار از آنان پشتیبانی کردند. پیامبر(ص) با بستن پیمان برادری میان مسلمانان، پیوندی ایجاد کردند که پیش و پس از آن در هیچ دوره‌ای دیده نشده است؛ زیرا هیچ پیوندی بالاتر از اخوت نیست.

دکتر محمدمهدی تسخیری تصریح کرد: سومین عامل وحدت در سیره پیامبر(ص) عدالت‌خواهی بود. بر اساس آیه لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ، دولت اسلامی بر پایه عدالت شکل گرفت؛ عدالتی که باید توسط مردم برپا شود. اما تا زمانی که تبعیض، خودبرتربینی، خویشاوندگرایی و ترجیح فردی وجود داشته باشد، فرهنگ عدالت برقرار نخواهد شد و در نبود عدالت، مردم از حاکمیت فاصله می‌گیرند و وحدت جامعه به تفرقه و در نهایت سقوط می‌انجامد.

وی با اشاره به سیره پیامبر(ص) در تعامل با پیروان دیگر ادیان افزود: پیامبر با تسامح و گفت‌وگو رفتار کردند و با بستن پیمان‌ها، الگویی جهانی به بشریت ارائه دادند. بر اساس آیه وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا، رسالت پیامبر جهانی است و امروز باید این الگو را در جامعه پیاده کرد تا زمینه‌ساز دولت جهانی اسلام شود.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به خطبه حجةالوداع پیامبر(ص) گفت: پیامبر تأکید کردند خون، مال و آبروی مسلمانان محترم است و فخرفروشی و تعصبات جاهلی حرام است. ایشان یادآور شدند که همه انسان‌ها معتقد به یک پروردگار و از یک پدر و مادرند و بهترین افراد نزد خداوند پرهیزکارترین آنان است. این‌ها اصول حکومت الهی در جامعه پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام و المسلمین تسخیری درباره هشدارهای پیامبر(ص) برای حفظ وحدت اظهار داشت:پیامبر توصیه کردند جامعه باید قوی باشد؛ تا زمانی که دولت قوی و مردم توانمند نداشته باشیم، طعمه دشمنان خواهیم شد. امروز با وجود بیش از ۵۰ کشور اسلامی و منابع عظیم انسانی و اقتصادی، یک رژیم کوچک پشتیبانی‌شده از سوی کفر بر جهان اسلام مسلط شده است. این ضعف ناشی از قدرت دشمن نیست، بلکه نتیجه تفرقه و برنامه‌های متشتت داخلی ماست.

وی با اشاره به خطر اختلافات مذهبی گفت: خداوند می‌فرماید: وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا. ترویج اختلاف میان شیعه و سنی، طمع دشمنان را برمی‌انگیزد و هیچ‌گاه خیرخواهی امت اسلامی در آن نیست. متأسفانه بسیاری از جوامع اسلامی در این دام افتاده‌اند و گروه‌های تروریستی از درون امت اسلامی برخاسته‌اند و بیشترین قربانیان آنان مسلمانان بوده‌اند، نه کفار و ظالمان.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: همه ما بر اهمیت وحدت و فرهنگ تقریب اتفاق‌نظر داریم، اما مشکل در عمل نکردن به آن است. باید فرهنگ تقریب را از کودکان، دانش‌آموزان، دانشجویان و عموم جامعه آغاز کنیم و به سخنان خود پایبند باشیم؛ همان‌گونه که قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ. اگر الگوهای پیامبرگونه در جامعه امروز ما پیاده شود، بی‌شک قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین خواهیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری در پایان با اشاره به عناصر تقویت جامعه اسلامی افزود: اطاعت از رهبری، بصیرت‌افزایی، آخرت‌باوری و همکاری مسلمانان از مهم‌ترین مؤلفه‌های دستیابی به وحدت و عزت است. باید به خود و جامعه خود بازگردیم، نقاط قوت را تقویت کنیم و فریب تبلیغات تفرقه‌افکنانه مستکبران را نخوریم.

مطالب مشابه