جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

بررسی تطبیقی نجات اخروی در امامیه و اشاعره

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو سجاد فضلعلی با عنوان «بررسی تطبیقی نجات اخروی در امامیه و اشاعره»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید ملک‌مکان به عنوان استاد راهنما، دکتر نعیمه پورمحمدی به عنوان استاد مشاور و دکتر محمدرضا مصطفی‌پور، دکتر علی الله‌بداشتی و دکتر عبدالمؤمن امینی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

نجات اخروی از مسائل بسیار مهمی است که علاوه بر فلاسفه و متکلمان، برای بسیاری از مردم نیز سؤال بوده و در مورد آن بحث می‌شود. در این تحقیق به این موضوع از دیدگاه امامیه و اشاعره پرداخته شده است. هرکدام از امامیه و اشاعره اسبابی را برای نجات اخروی ذکر کرده‌اند مانند هدایت الهی، ایمان، عمل صالح، تقوا، نیت خیر، سعی و تلاش و تمام نبودن حجت الهی بر بندگان که در بیشتر این اسباب نیز اتفاق نظر دارند؛ چرا که این اسباب از آیات قرآن کریم استخراج شده است. اما مبنایی که در تبیین این اسباب دارند، با یکدیگر متفاوت است. امامیه بر اساس آیات قرآن و تعریفی که از صفات الهی پذیرفته‌اند، از اراده الهی و اختیار انسان، حکمت و عدالت الهی، به عنوان مبانی نجات اخروی بهره برده‌اند. ایشان معتقدند که خداوند متعال بر اساس حکمت خویش همه انسان‌ها را برای رشد و تعالی خلق کرده و اراده نموده که آن‌ها را هدایت کند و برای این هدف نیز، ابزارهایی را قرار داده است که عبارتند از فطرت الهی، عقل، دین و انبیا و کتب آسمانی. با این ابزارها انسان‌ها باید به خداوند و رسولان او ایمان آورده و بر اساس آن، عمل صالح انجام دهند. اگر به هر دلیلی که در آن مقصر نیستند، ایمان ناقص پیدا کنند، همان اراده و حکمت و عدل الهی، آن­ها را اهل نجات اخروی می‌داند. در نتیجه علاوه بر مسلمانان مؤمن، افراد دیگری از مخالفان نیز اهل نجات اخروی هستند. اشاعره نیز بر اساس تعریفی که از اراده الهی دارند، آن را مطلق دانسته و اسباب نجات اخروی را بر اساس آن تبیین نموده‌اند. اراده مطلق الهی موجب می‌شود که خداوند هدایت را در گروهی از انسان­ها خلق نموده تا ایمان آورده و به سعادت برسند و در گروهی دیگر ضلالت را خلق کرده و موجب کفر و گمراهی آن­ها می­شود. درنتیجه، ایشان به تفضل خداوند در رسیدن به نجات اخروی امید دارند. درنتیجه امامیه و اشاعره در بسیاری از اسباب نجات اخروی متفق‌القول بوده و علاوه بر این‌که مسلمانان را اهل نجات اخروی دانسته‌اند، غیر مسلمانان را هم با شرایطی اهل نجات اخروی می‌دانند. نوشتار حاضر با بررسی منابع کتابخانه­‌ای و جست‌وجو و تتبع در آثار متکلمان امامیه و اشاعره و نیز پژوهش­های صورت گرفته در این زمینه، و گردآوری داده­‌ها و تحلیل آن‌ها به روش توصیفی ـ تحلیلی به نگارش درآمده است.

مطالب مشابه