واکاوي فلسفه تربيتي زرتشتي با تأکيد بر متون پهلوي؛ برگزار شد

در تاریخ 28 مرداد 1404جلسه دفاع سرکار خانم الهام دوستی، رشته اديان و عرفان – گرايش اديان ايران باستان با عنوان« واکاوي فلسفه تربيتي زرتشتي با تأکيد بر متون پهلوي » با راهنمای اول دکتر مهدی علمی دانشور و راهنمای دوم دکتر سید سعیدرضا منتظری و اساتید داور دکتر حمیدرضا دالوند، دکتر مهدی لک زایی، دکتر سمیه خلیلی در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
چکیده
در ديانت زرتشتي، شناخت انسان به طور عميق با مفاهيم فلسفي و معنوي اين دين گرهخورده است. متون پهلوي بهعنوان منابعي کليدي، تصويري جامع از ماهيت انسان، وظايف او در نظام کيهاني، و مسير رشد و کمال ارائه ميدهند. بخش گستردهاي از اين متون، سفارش به تربيت و زيستن بر مبناهاي تربيتي بهعنوان هدفي متعالي در زندگي انسان مورد تأکيد فراوان قرار گرفته است. در آيين زرتشتي، فرآيند تعليم و تربيت نقشي بنيادين در تعالي اخلاقي و رشد معنوي انسان ايفا ميکند و از اين منظر، تضمينکننده بقا و گسترش نيکي و اخلاق در اجتماع است. اين نظام تربيتي درصدد آن است که با تعيين و ارائه الگوهاي کنش و انديشه، بستري معنادار براي زيست انساني فراهم آورد. از اين رهگذر، تعليم و تربيت به يکي از مهمترين عوامل در شکلگيري شخصيت فردي و اجتماعي انسان تبديل ميشود، چرا که در پرتو آن مفاهيمي همچون حقيقت، واقعيت و سير تعالي انسان تدريجاً تکوين مييابند. بيترديد، متون مکتوب و ادبيات برجايمانده از تمدنها، بازتابدهنده ساختارهاي فکري و ارزشي ملتهاست؛ اين آثار، اغلب با اتکا به اصول اخلاقي، آرمانهاي معنوي، و درک شهودي از هستي، حامل آموزههاي تربيتي ژرف و قابلتأملاند. از اينرو، بررسي دقيق اين منابع ميتواند ما را به درک يک نظام تربيتي خاص و منسجم در بستر هر تمدن رهنمون سازد. بر اساس يافتههاي اين تحقيق، اصول تربيتي در متون پهلوي در ارزشهايي همانند اَشه، دادگري و عدل، دينداري، خردورزي و نيک انديشيدن، رادي و بخشش، ميانهروي و همپرسگي تجلي پيدا کرده است. در نتيجه شناخت معيارها ويژگيهاي تربيتي موردتأکيد در ديانت زرتشتي از يکسو و مولفههاي کُنش تربيتي را براي ما روشن ميسازد و موجبات پايبندي هرچه بيشتر ما را به مسائل مهم تربيتي پديدار ميآورد.
برای سرکار خانم دکتر الهام دوستی آرزوی توفیق روزافزون داریم.