استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: مراسم جایزه در آذرماه در زادروز ولادت حضرت امام(ره) و حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد و تا یک ماه قبل هم مقالات و آثار دریافت خواهد شد.
دکتر واعظی افزود: در بخش نظری یک جایزه و در بخش عملی هم یک جایزه جداگانه تعریف شده است؛ در بخش نظری کتب، مقالات و پایاننامههای ارشد و دکتری ملاک است.
وی با بیان اینکه در رصد اولیه بیش از شش هزار اثر به دست ما رسیده است، ادامه داد: با پالایش اولیهای که صورت گرفت در حال حاضر دوهزار اثر نزد دبیرخانه وجود دارد؛ این آثار شامل کتب در کشورهای مختلف، مقالات چاپ شده در مجلات معتبر و رسالهها است.
دکتر واعظی با بیان اینکه این جایزه ده گروه دارد که یکی از آنها تقریب است، ادامه داد: هزار و ۲۰۰ اثر در مورد اندیشههای حضرت امام(ره) و مبانی نظری اندیشه ایشان است. گفتمانسازی امام(ره) در جهان بخشهای پربسامد جایزه جهانی است که حدود ۶۰۰ اثر در بین ۹ کمیته توزیع شده است.
وی افزود: بخش عملی هم شامل کارهایی است که برای ترویج اندیشه امام صورت گرفته است مانند ایجاد ساختمان و پژوهشکده و یا شخصیتهایی چون شهید سیدحسن نصرالله.
دکتر واعظی تصریح کرد: مردمگرایی و خدمت به مردم، استکبارستیزی و مبارزه با صهیونیسم، ترویج صلح عادلانه و امنیت جمعی، تبیین و ترویج سبک زندگی دینپایه، ارتقاء نقش زنان در گفتمان خانوادهمحور از دیگر کمیتههای این جایزه جهانی است.
گفتمان آینده، گفتمان معنویت است
وی با طرح این سؤال که جهان در قرون معاصر چه دیدگاههایی را پشت سر گذاشته است، گفت: برخی معتقدند که پارادایم اول، کشاورزی بوده است که با انقلاب صنعتی گفتمان جدیدی در جهان شکل گرفت؛ گفتمان دیگر عرصه دیجیتال و الکترونیک است اما گفتمان آینده چه خواهد بود؟ برخی گفتهاند خلاقیت، برخی فرهنگ و سهیل عنایتالله، از آیندهپژوهان برجسته، گفته است که ادبیات جهان امروز با قبل متفاوت شده است و امروز به جای اینکه بخواهند از مواد و فیزیک برای درآمد بیشتر کم کنند گذشته است و میگویند فضای کاری کارگران و کارمندان را عوض کنید و میگوید امروز رفاه اجتماعی، عدالتطلبی حرف اول را میزند.
دکتر واعظی بیان کرد: سهیل عنایتالله معتقد است که عدالت اجتماعی، رفاه و محیط زیست سه عامل مهمی هستند که آینده را خواهند ساخت؛ او معتقد است که این وضعیت سبب میشود تا معنویت فردی و مشارکت عمومی و مدیریت جهانی بیشتر شود لذا پارادایم آینده جهان، معنویت خواهد بود.
وی ادامه داد: این شخص در ۲۰ سال قبل این مسئله را مطرح کرد و امروز ما این موضوع را شاهدیم زیرا بشریت از عرصه دیجیتال و صنعت با رویکرد مادیگرایی خسته شده است لذا هالیوود هم به معنویت کاذب روی آورده است.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه معنویت در سیره امام خمینی(ره) در اوج دیده میشود، تاکید کرد: معنویت مدنظر امام (ره) معنویتی است که در تمام سلولهای ایشان نمودار است؛ معنویت مدنظر ایشان معناگرایی عزلتگرایانه نبود بلکه معنویت وسط میدان بود که انسان را جامعهمحور و اهل فعالیت تربیت میکند. ایشان معنویت قرآنمحور را مطرح فرمودند.
دکتر محمود واعظی در پایان افزود: هندوها هم برای خود معنویت دارند ولی وجه امتیاز نگاه امام (ره) آن است که معنویت ایشان، پویا، انقلابی و ظلمستیز است. امام، عارفی در وسط میدان، انقلابی و ضد ظلم و سلطه است لذا معنویت مدنظر امام میتواند محور گفتوگوی بین ادیان و همه بشریت قرار گیرد.