به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزار شد؛

مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از منزلت اساتید برگزار شد

تاریخ انتشار:

دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از مراکز کیفی کشور در حوزه اندیشه است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هم‌زمان با فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت‌ماه، سالروز بزرگداشت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم، مراسم تجلیل از منزلت اساتید، با هدف تکریم و تجلیل از مقام اساتید، در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. در این مراسم که با حضور مؤسس محترم دانشگاه، اعضای هیئت علمی، کارکنان و … همراه بود، از تلاش‌ها، زحمات علمی و نقش برجسته اساتید در ارتقای سطح آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه قدردانی شد.

دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از مراکز کیفی کشور در حوزه اندیشه است

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، مؤسس دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور در جمع اساتید و اعضای هیئت علمی این دانشگاه ضمن تبریک این روز، بر نقش مؤثر دانشگاه ادیان و مذاهب در تربیت نخبگان علوم انسانی تأکید کرد.

وی با اشاره به سابقه آموزش و پرورش در کشور گفت: از سال ۱۳۴۰ تاکنون، شاهد تأسیس مدارس غیردولتی با کیفیتی چون مدرسه علمیه علوی بودیم که خروجی‌هایی چون رؤسای مجلس و وزرای مختلف داشته‌اند. این در حالی است که با وجود میلیون‌ها فارغ‌التحصیل، هنوز کیفیت آموزش در بسیاری از مراکز آموزشی جای تأمل دارد.

مؤسس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: ما در حوزه مهندسی و پزشکی فارغ‌التحصیل زیاد داریم، اما آنچه کشور را می‌سازد، علوم انسانی است. متأسفانه در این حوزه نیز تعداد اندیشمندان باورمند و تأثیرگذار به اندازه انگشتان یک دست است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: این دانشگاه یکی از مراکز کیفی کشور است که بر اندیشه تمرکز دارد و علی‌رغم مخالفت‌ها، مسیر رشد و بالندگی را با قدرت ادامه داده است. امروز دانشگاه ادیان و مذاهب در رشته‌هایی چون تقریب و گفت‌وگوی بین الادیانی فعال است و استادان، دانشجویان و متفکرانی را تربیت می‌کند که در جامعه اثرگذارند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در پایان افزود: «از اینکه توانسته‌ایم در ۳۰ سال گذشته دانشگاه ادیان و مذاهب را به نقطه‌ای برسانیم که امروز در آن قرار دارد، خدای بزرگ را شاکریم».

رسالت اصلی دانشگاه، ترویج گفتمان تقریب و تعامل است

در ادامه این مراسم دکتر رحمان بوالحسنی، سرپرست دانشگاه ادیان و مذاهب، ضمن تبریک روز معلم به اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه، بر جایگاه رفیع استادی و معلمی و نقش تأثیرگذار استادان در مسیر زندگی دانشجویان تأکید کرد.

وی با اشاره به تفاوت نقش پدر و معلم در شکل‌گیری شخصیت انسان گفت: «پدر وجود فیزیکی را به فرزند می‌دهد، اما این معلم است که وجودی پایدار و انسانی را در دانش‌آموزان و دانشجویان شکل می‌دهد. تأثیر یک جمله از استاد می‌تواند مسیر زندگی فردی را تغییر دهد، از این رو باید در کلاس با وسواس و دقت رفتار کرد و سخن گفت».

دکتر رحمان بوالحسنی در ادامه افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب با رسالتی مشخص در حوزه صلح، گفت‌وگو و تقریب تأسیس شده و این گفتمان باید در سراسر فضای آموزشی دانشگاه جاری باشد. با وجود پذیرش بیش از ۵ هزار دانشجوی ایرانی و همچنین تعداد قابل‌توجهی دانشجوی خارجی، باید توجه داشت که همه استادان با گفتمان اصلی دانشگاه آشنا باشند و آن را به دانشجویان منتقل کنند.

وی تصریح کرد: در شرایطی که رشته‌های جدید وارد دانشگاه شده‌اند و ممکن است در ظاهر با فضای گفتمانی دانشگاه همخوانی نداشته باشند، می‌توان از این ظرفیت‌ها برای انتقال مفاهیم، تعامل، تقریب و شناخت فرق و ادیان استفاده کرد.

سرپرست دانشگاه ادیان و مذاهب پیشنهاد کرد: تشکیل جلساتی میان اعضای هیئت علمی و استادان برای تبیین اهداف دانشگاه و رسیدن به درک مشترک از رسالت آن ضروری است. این گفتمان باید به صورت یکپارچه از طریق محتوای دروس یا حتی دروس مستقل به دانشجویان منتقل شود.

در پایان، دکتر رحمان بوالحسنی با قدردانی از تلاش‌ها و روحیه مسئولانه اعضای هیئت علمی دانشگاه گفت: «با وجود فشارهای بیرونی و مسائل داخلی، استادان دانشگاه همچنان با جدیت وظیفه تعلیم و تربیت را دنبال می‌کنند که جای تقدیر و تشکر دارد. این ایستادگی نه‌تنها مانعی در مسیر دانشگاه نیست، بلکه موجب تقویت اعتبار و تأثیرگذاری آن خواهد شد».

مخالفت‌ها نشانه پویایی اندیشه است

در ادامه مراسم تجلیل از منزلت اساتید نیز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین توفیقی در جمع اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به تجربه بیش از ۶۰ ساله خود در مطالعات ادیان و گفت‌وگوهای علمی، تأکید کرد: «مخالفت‌ها همواره بخشی از مسیر رشد علمی و فکری بوده و نباید از آن هراس داشت».

وی با بیان اینکه مخالفت، نشانه‌ای از پویایی و نوآوری فکری است، افزود: تمام بزرگان اندیشه اسلامی چون ملاصدرا، ابن‌سینا، ابن‌عربی و حتی عالمان یهودی مانند ابن‌میمون با مخالفت‌هایی روبه‌رو بوده‌اند، اما همین مخالفت‌ها موجب پالایش اندیشه‌ها و بیداری بیشتر اهل علم شده است.

دکتر توفیقی با بیان خاطراتی از حمایت علما و مراجع از مطالعات بین الادیانی خود از دهه ۴۰ تاکنون، گفت: بزرگان حوزه علمیه، از جمله شهید قدوسی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مصباح یزدی و دیگر مراجع از مطالعات بین‌الادیانی حمایت کرده‌اند. مطالعه در کتب ادیان مختلف، تقویت علمی ما را در پی دارد، مشروط بر آن‌که با التزام صددرصدی به مبانی اسلام همراه باشد».

ایشان ضمن تأکید بر رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه گفتمان تقریب، تصریح کرد: الگوی ما باید علامه طباطبایی، شهید مطهری و دیگر بزرگان اندیشه باشند. کسانی که در عین نقد عالمانه، با روحیه گفت‌وگو و تعامل، در مسیر رشد و تقریب گام برداشتند.

در پایان، دکتر توفیقی ضمن قدردانی از زحمات علمی و فرهنگی اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب، خواستار حفظ روحیه گفت‌وگوی علمی، نقد سازنده و وفاداری به اهداف عالیه دانشگاه شد.

اولویت پژوهش‌ها باید مسئله‌محور و منطبق با نیازهای جامعه باشد

در پایان این مراسم دکتر احمدرضا مفتاح، معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و گرامی‌داشت روز معلم، نکات مهمی درباره سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه بیان کرد.

دکتر مفتاح به موضوع کسری موظفی اعضای هیئت علمی اشاره و تأکید کرد: «بهترین راه جبران کسری موظفی، انجام فعالیت‌های پژوهشی در راستای اولویت‌های دانشگاه است». وی افزود که اولویت پژوهش‌ها باید مسئله‌محور و منطبق با نیازهای جامعه باشد، مگر در مورد مقالات اسکوپوس که به دلیل تأثیر آن‌ها در رنکینگ دانشگاه، همچنان مورد حمایت هستند.

معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به هدف این دانشگاه برای حفظ جایگاه خود در رتبه‌بندی جهانی گفت: «برای سال ۲۰۲۵ نیاز به چاپ حداقل ۵۰ مقاله داریم و انتظار داریم این هدف بدون سفارش مقاله و با همکاری اعضای هیئت علمی محقق شود».

وی همچنین به احیای کرسی‌های علمی ترویجی اشاره کرد و گفت: «با انتقال مسئولیت این کرسی‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرهنگستان علوم، وقفه‌ای ایجاد شد، اما اخیراً مجوز فعالیت دوباره صادر شده است». وی افزود که ارائه‌دهنده باید در حوزه تخصصی خود دارای نوآوری باشد و طرح‌نامه‌ای خلاصه تهیه کند.

معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب به فرآیند ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی اشاره کرد و با تشریح مراحل سه‌گانه آن، از اساتید خواست تا زودتر با فرم‌ها و الزامات آن آشنا شوند. وی بر اهمیت کسب امتیاز در سه محور آموزش، پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی تأکید کرد و بیان کرد که فقط ۴۰ درصد مقالات منتشرشده در نشریات دانشگاه قابل پذیرش است.

دکتر احمدرضا مفتاح در پایان با تأکید بر نقش مؤثر اعضای هیئت علمی در ارتقای سطح علمی دانشگاه، از همراهی و هم‌فکری اساتید در مسیر رشد و تعالی علمی قدردانی کرد.

گفتنی است در پایان مراسم، با اهدای لوح سپاس و هدایا، از اساتید نمونه و پیش‌کسوت دانشگاه تجلیل به‌عمل آمد.

350a2774
350a2774
350a2785
350a2791
350a2803-2
350a2820
350a2826-2
350a2828
350a2830
350a2835
350a2840-2
350a2844
350a2850
350a2854
350a2857
350a2860-3
350a2867-2
350a2880
350a2889-3
350a2900
350a2908-2
350a2915
350a2920
350a2933
350a2963-3
350a2965
350a2970-3

مطالب مشابه