دانشکده زن و خانواده کرسی علمی ترویجی برگزار کرد:

بازخوانی مبانی فلسفی و ارزشی مؤثر بر سیاست پردازی حجاب

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، کرسی علمی ترویجی «بازخوانی مبانی فلسفی و ارزشی مؤثر بر سیاست‌پردازی حجاب و عفاف در جمهوری اسلامی ایران» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین بستان عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نقد علمی دکتر محمود حکمت‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاونت مالکیت فکری وزارت دادگستری و دکتر سید مجید امامی عضو هیئت علمی، سرپرست معاونت پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و دبیری علمی حجت‌الاسلام مهدی بیاتی روز پنجشنبه 21 آذرماه 1398 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین بستان در ابتدای این نشست گفت: تأکیدمان روی مبانی فلسفی و ارزشی مؤثر بر سیاست‌پردازی حجاب و عفاف در جمهوری اسلامی ایران است. در هر زمینه‌ای که وارد بحث سیاست‌پردازی یعنی مباحث مربوط به حوزه سیاست می‌شویم، از مجموعه‌ای از عناصر و عوامل دخیل می‌توانیم بهره ببریم. بخشی مبانی فلسفی و ایدئولوژی است و بخشی اصول اخلاقی و فقهی و قانونی و ارزش‌گذاری‌ها است و بخشی هم عناصر مربوط به خود واقعیت می‌شود.

وی افزود: بعضی معتقدند کاهش حجاب یک روند طبیعی است و چاره‌ای نیست. این تلقی که در ذهن بعضی جامعه‌شناسان و حتی سیاست‌مداران هست، به دلیل آن شکل می‌گیرد که نگاه جبرگرایانه به مسئله دارند و نقش اراده و اختیار و این که بشود وضعیت را تغییر داد، نادیده می‌گیرند.

دکتر حسین بستان هم‌چنین گفت: بسیاری از اختلافات و ناکارآمدی‌هایی که در حوزه حجاب و عفاف وجود دارد به دلیل مباحث مبانی مسئله است. گرچه ممکن است مشکلاتی در اجرا و مدیریت نیز داشته باشیم. مبانی ما مبانی منقهی نیست و یا توافقی روی آن صورت نگرفته است و اگر به سمت تقارب آرا پیش برویم به نظر می‌رسد بسیاری از این مشکلات حل می‌شود؛ مانند تعریف از حق آزادی. آزادی را پذیرفته‌ایم ولی تعریف آن را ارائه نکرده‌ایم و این، محل بحث است.

در ادامه این نشست، دکتر محمود حکمت‌نیا به عنوان ناقد نشست گفت: وقتی می‌خواهیم سیاست‌گزاری کنیم باید دو بحث را از هم جدا کنیم. در حوزه حقوق مردم یک بحث مهم وجود دارد که نقطه قابل توجهی است. یکی از مباحث مطرح این است که نسبت دولت با این مقوله یعنی حجاب و عدم حجاب چیست. این‌جا حوزه سیاست‌گزاری است. دو گونه می‌توان در این زمینه بحث است. اول این که نظریه‌پردازی کنیم و بگوییم نظر و دکترین من این است. دوم آن‌که می‌خواهیم ببینیم جمهوری اسلامی چه وظیفه‌ای در این زمینه دارد.

دکتر سید مجید امامی نیز به عنوان دیگر ناقد این نشست گفت: نظریه سیاستی نیازمند مسئله سیاستی است. بسیاری از مشاجرات ما در مورد حجاب بر سر حریم خصوصی و حریم عمومی است. دلیل آشفتگی بحث در عین اتقان آن، این است که موضوع معلوم نیست. وقتی در مورد تولید نظریه سیاستی صحبت می‌کنیم، فقط نظریه به کار ما نمی‌آید. ما فقط با مبانی، دکترین نمی‌دهیم. فقط نظریه مبنایی شما نیست که می‌تواند نظریه سیاستی را تولید کند. گفتمان حاکم بر جامعه، ابزارهای سیاستی، رویه‌های سیاستی هم در این زمینه دخیل هستند.

گفتنی است این نشست از سوی دانشکده زن و خانواده با همکاری معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیرخانه کانون‌های دانشجویی مطالعات زن و خانواده به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

مطالب مشابه