جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

بازخوانی و نقد پروژه «تاریخ کتابشناختی روابط اسلام و مسیحیت (CMR)»

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدصادق احمدی با عنوان «الگوی روابط اسلام و مسیحیت در بستر تاریخ: بازخوانی و نقد پروژه «تاریخ کتابشناختی روابط اسلام و مسیحیت (CMR)»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر باقر طالبی دارابی به عنوان استاد راهنما، دکتر احمدرضا مفتاح به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری، دکتر علی شهبازی و دکتر فاطمه توفیقی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

این رساله از نوع توصیفی- تحلیلی در ورد روابط اسلام و مسیحیت است روابطی که به ملاحه شرایط دینی، سیاسی و اقتصادی دستخوش تغییر بوده است. تاریخ کتابشناختی روابط اسلام و مسیحیت، پروژه‌ای جامع شامل مجموعه آثاری است که توسط طرفین از زمان ظهور اسلام تا به امروز تولید شده است. در مطالعات تئوریک آثار عمومی در این موضوع، یافته ها نشانگر الگوهای مختلفی بود که سعی کردیم آنها را در دو دسته طبقه بندی کنیم: DD و AA. سپس بر اساس این یافته‌های نظری پروژه دانشگاه بیرمنگام با عنوان «روابط مسلمان مسیحی: تاریخ کتابشناختی» مطالعه و بررسی شد تا روشن شود که آیا این دو الگوی کلان را می‌توان در روند تاریخی نوشته‌ها یافت یا خیر.

این تحقیق نشان داد که عموما آثار مورد نظر از طریق تمسک به دفاعیه نویسی و استدلال‌های مغرضانه درصدد تائید دین خودی و انکار دین دیگر بوده‌اند. با استفاده از روش مقایسه‌ای و تحلیل محتوای کیفی، نتیجه این تحقیق دستیابی به عمده الگوهایی بود که از پیش با مطالعات مقدماتی بدان رسیده بودیم. در واقع بررسی کنونی کیفیت و چگونگی الگوهای مورد نظر را تا حدی روشن می‌کند. بر اساس این مطالعات بیشترین الگوی مورد استفاده، انکار باورهای دین دیگر و دفاع از دین خود (DD) است که در الگوهای خرد و به تفصیل ذکر شده است. الگوی کلان دیگر الگوی پذیرش و تطبیق است (AA) که به معنای روابط مبتنی بر مداراست. بررسی پروژه نشان می‌دهد که ارتباطات از الگوی انکار و دفاع به سمت پذیرش و تطبیق پیش می‌رود.

مطالب مشابه