حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نادم:

نباید با سخنان روشنفکرانه مجالس امام حسین علیه السلام را به زیر سؤال برد

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نادم عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: روایتی است قدسی از نبی مکرم اسلام که بعضی در سند این روایت مقداری تردید کرده‌اند، ولی آیت‌الله شبیری زنجانی که یکی از خبرگان مسئله حدیث‌شناسی هستند، فرموده بودند این حدیث ولو این که در سند شاید قسمتی مورد بحث باشد ولی محتوا و مضمون مورد تأیید روایات و آیات دیگر است که خداوند خطاب به پیامبرش می‌فرماید: یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما. تمام عالم برای پیامبر و این پیامبر باید در کنارش علی بن ابی‌طالب و فاطمه زهرا باشد. این دو ثمره وجودی‌شان فرزندان‌شان هستند که یکی از این فرزندان، امام حسین علیه السلام است.

دکتر نادم هم‌چنین گفت: در شرح و بسط این حدیث همین کفایت می‌کند که بزرگان ما گفته‌اند اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقا است. یعنی این پیامبر که اشراف الانبیا است و اسلام عصاره و چکیده تمام ادیان الهی است، این پیامبر اسلام را آورد و بنیان یک تمدن بزرگ اسلامی را گذاشت که تمام تمدن‌های بشری را تحت شعاع قرار داد. این اسلام سی سال پس از پیامبر ارزش‌هایش رنگ می‌باخت و امام حسین علیه السلام با خون خودش این اسلام را تثبیت کرد. امام حسین علیه السلام در بقای اسلام هم تأثیر داشته است. هرکجا بروید و سخن از اسلام است، نام امام حسین را در آن می‌بینید. این‌ها از برکات عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام است.

وی در ادامه با اشاره به یکی از برکات و اثرات مجالس امام حسین علیه السلام گفت: یکی از برکات این مجالس این است که هرکس پا در این مجالس گذاشت و دل به امام حسین داد و با دل، گرهی به مجالس امام حسین زد بین خودش و امام حسین ارتباطی را برقرار کرد، این عاقبت به خیر می‌شود و در آن شکی نیست. همان‌طور هم کسی از مجالس امام حسین به هر دلیل فاصله بگیرد و خودش را از زیر بیرق امام حسین خارج کند، ذلیل می‌شود و عاقبت به خیر نمی‌شود. شمر بن ذی‌الجوشن در زمان جنگ صفین در رکاب امام علی علیه السلام بود اما در عاشورا از زیر بیرق امام حسین علیه السلام خارج شد. در روایات آن‌قدر در رابطه با عاقبت به خیری گفته‌اند که شاید اگر مضامین دعاها و ادعیه مأثوره‌ای که از ائمه به ما رسیده را مرور کنیم، می‌بینیم از بخش اعظمی از آن می‌توان عاقبت به خیری را ملاحظه کرد. وقتی پیامبر خبر شهادت امیرالمؤمنین را دادند، حضرت پرسیدند آیا من عاقبت به خیر از دنیا می‌روم و آیا دینم سالم است یا نه؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: نباید با چهار مقاله و چهار صحبت نباید دین آبا و اجدادی خود را فراموش کنیم و با چهار حرف روشنفکرانه نباید از مسیر اهل بیت خارج شد و وقتی هم وارد هیئت شویم بگوییم که چرا سینه می‌زنند و چرا مشکی پوشیده‌اند و امثال این‌ها. افراد بسیاری از طریق همین هیئات عاقبت به خیر شده‌اند. عشق به امام حسین علیه السلام طوری است که انسان را متحول می‌کند. این را نمی‌توان به محاسبات مادی درک کرد.

مطالب مشابه