هرمنوتیک چالش چندانی بر سر راه فقه نیست

تاریخ انتشار:

از ظرفیت قرآن در فقه بهره درستی برده نشده است ولی این حرف هم درست نیست که فقه ما قرآن‌محور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: اینکه برخی معتقد هستند که تمام آیات قرآن قابلیت بهره‌گیری فقهی دارد ریشه و اساس محکمی ندارد و هیچ مقاله و کتابی هم در این زمینه نوشته نشده است و اگر کسانی که مدعی هستند فارغ از شعار آن را بنویسند در این صورت می‌توانیم در این زمینه بحث کنیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از شبکه  اجتهاد، دکتر رضا اسلامی در  نشست‌ «چالش‌های فقه در دنیای معاصر»بیان کرد؛ وقتی سخن از چالش می‌کنیم گاهی به معنای بحران و گاهی در مفهوم صعوبت است یعنی الزاما به معنای افتادن در دست‌اندازی نیست که نتوانیم از آن بیرون بیائیم و فقها نتوانند پاسخگو باشند.

تعریف ما از چالش هر چیزی است که فقه را با دشواری مواجه کند. اولین چالش در این مسیر، موضوع‌شناسی است زیرا برخی کارشناسان ما با اینکه ۲۰ سال درس یک مسئله مانند بورس و نفت و … را خوانده‌اند ولی در انتقال آن به فقیه با مشکل مواجهند یعنی فرایند ارتباط میان فقیه و کارشناس روندی طولانی دارد.

فقیه باید موضوع‌شناسی -حتی در موضوعات کاملا عرفی – هم داشته باشد. یکی از مسائل مبتلابه در سالیان قبل بحث شرکت‌های هرمی بود که چون یکی از مجتهدین موضوع شناسی مناسبی نکرده بود فتوا به حلیت آن داد در حالی که این نوع فعالیت اقتصادی وارد هر کشوری که شده بنیان اقتصادی آن را از هم پاشیده است.

یکی دیگر از چالش‌های فراروی فقه، بحث حکومت و نظام‌سازی است همچنین برخی تاکید بر قرآن محوری در فقه دارند که بنده دیدگاه اندک متفاوتی با آنان دارم زیرا معتقدم از ظرفیت قرآن در فقه بهره درستی برده نشده است ولی این حرف هم درست نیست که فقه ما قرآن‌محور نیست.

اینکه برخی معتقد هستند که تمام آیات قرآن قابلیت بهره‌گیری فقهی دارد ریشه و اساس محکمی ندارد و هیچ مقاله و کتابی هم در این زمینه نوشته نشده است و اگر کسانی که مدعی هستند فارغ از شعار آن را بنویسند در این صورت می‌توانیم در این زمینه بحث کنیم. بنده از تعبیر “انما المومنون اخوه” استفاده فقهی کرده‌ام ولی با این حال مکتوبی در مورد این موضوعات قرآنی با نگاه فقهی به صورت مبسوط نداریم.

از فقه داعشی تا فقه سوپر پویا!

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد؛ تاثیرگذاری شرائط سیاسی و اجتماعی یکی دیگر از این چالش‌های موجود است. این شرایط ممکن است وضعیتی را بر فقها تحمیل کند و فشار روانی و جوزدگی فقها را به واکنش‌هایی وادارد که البته دو واکنش ممکن است صورت بگیرد یکی واکنش بدعت دانستن پدیده‌های جدید که همان فقه داعشی است و دیگری فقه سوپر پویا است که برای خوشامد مردم و جامعه هر چیزی را زود می‌پذیرد که در نهایت هم، پاسخ‌ها جامعه را با دردسرهای بیشتر مواجه می‌کند و کل فقه زیر سؤال می‌رود.

این نوع چالش در فقه شیعه راه ندارد و متن حوزه هم آن را نمی‌پذیرد ولی حاشیه حوزه و برخی مجتهدان متجزی و فضلا این تاثیرپذیری را دارند و حتی در فضای رسانه هم این مباحث را مطرح می‌کنند.

خیلی‌ها می‌خواهند حوزه زود در مورد مسائل مستحدثه جواب بدهد که بنده معتقدم نباید هم زود جواب دهد زیرا باید ابتدا به درستی موضوع شناسی شود؛ مثلا هنوز قاری قرآن هنرمند شناخته نشده ولی یک کسی روی سن یک دستی تکان دهد هنرمند شناخته می‌شود بنابراین حوزه باید ابتدا موضوع برایش خوب روشن شده باشد که بتواند جواب دهد.

هرمنوتیک چالش چندانی بر سر راه فقه نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: چالش دیگر تجدید نظر در منابع فقهی است، مثلا قرآن یکی از منابع فقهی است ولی در قرآن، امکان تجدید نظر نیست بلکه در روش برداشت شاید بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ در روایت و عقل می‌توان دامنه کارآیی آن را بحث کرد که البته این چالش از دید بنده چندان جدی و در متن حوزه شیعی نیست البته در میان فقهای مذاهب دیگر جایگاه عقل و عرف در حال تبدیل به چالش است.

تجدید نظر در مبانی حدیث‌شناسی، رجالی و … فقه از دیگر چالش‌هاست، مثلا بگوییم این اصول فقه جواب نمی‌دهد و باید اصول دیگری وارد کنیم در این صورت وقتی اصول ناکارآمد شد خود فقه نیز کارآیی نخواهد داشت که البته تا جایی که بنده بررسی کرده‌ام ابن نوع مباحث مانند هرمنوتیک هم چالش چندانی بر سر راه فقه نیست.

چالش در عرصه فقه حکومت و نظام‌سازی وجود دارد ولی معتقدم که اصول فقه موجود هم می‌تواند پاسخگو باشد که بنده قصد دارم بحثی با عنوان اصول فقه موجود را در کتابی بررسی کنم.

آیا فقه می‌تواند با تحول روشی دچار چالش شود و یا چالش‌ها را برطرف کند؟

دکتر رضا اسلامی ادامه داد؛ امروز حیات خلوت‌ها از بین رفته و می‌تواند برای فقه چالش ایجاد کند از جمله در اینکه مرجع تقلید به راحتی نمی‌تواند اظهار نظر کند زیرا خود فضلای حوزه بر او اشکال می‌کنند و بحث دیگر شیعه و سنی است چون تمام کتب ما را خط به خط، کدگذاری کرده‌اند و در این میان یک مستشرق بحث می‌کند که در فقه شما آنقدر اختلاف است که گویا اصالت ندارد. البته این چالش ریشه و اصالت و واقعیتی ندارد ولی متاسفانه در بیرون به فقه ما اینگونه نگریسته می‌شود و همه‌گیر و گسترده است.

چالش فقه و حقوق و فقه و علوم دیگر مسئله‌ای جدید است؛ همچنین روند جهانی سازی باعث چالش در فقه شده است زیرا وقتی جهانی‌سازی شد عمده افراد یک چیزی را قبول می‌کنند مانند حریم میان زن و مرد که فقه بر آن تاکید دارد ولی برخی می‌گویند آیا در چنین دوره‌ای امکان چنین مباحثی وجود دارد زندگی با ایجاد روابط بسیار محدود میان زن و مرد ممکن است.

چالش دیگر این است که شخصیت فردی که می‌خواهد به فقه بپردازد می‌تواند متحول شود مثلا نسل جدید طلاب تفاوت زیادی با طلاب گذشته دارند همچنین دنیای معاصر دنیای تشتت افکار است در حالی که در گذشته فقها تمرکز داشتند مثلا اساتید رده دوم و سوم حوزه اشتغالات زیاد و مسئولیت‌ها و سمت‌های مختلفی دارند و درس در حاشیه کار آنان است به همین دلیل هم امروز برخی بر سر حوزه قم می‌زنند و نجف را به رخ می‌کشند.

همچنین، چالش فقه معامله و توجیه‌گر از دیگر چالش‌هاست که ممکن است گرفتار آن شویم البته از دید بنده چالش‌های اصلی همان چند مورد اول است.