به گزارش روابط عمومی دانشگاه، تعدادی از دانشجویان دختر و پسر ژاپنی که برای گذراندن دوره آشنایی با زبان فارسی در ایران به سر میبرند، با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب، ضمن آشنایی با دانشگاه، با دکتر خلیل قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و مهدی صالحی مدیر دفتر همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفتوگو کردند.
دکتر قنبری در این دیدار ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیتهای دانشکده ادیان و گروه ادیان شرق با تکیه بر رویکرد چند فرهنگی گفت: از نظر شناخت شناسی هر گونه فهمی تطبیقی و قیاسی است. اگر فهمی از دیگری نباشد فهمی از خود هم درکار نیست. فقط از طریق تعامل با دیگران است که ما پی میبریم چه چیزی وجه تمایز و ویژگی ماست. برای همین است که مطالعه ادیان دیگر این همه به عیان شدن خویشتن کمک میکند. مثلا، ممکن است ما خودمان را از جهاتی غریب و غیرعادی بدانیم چون پیروان ادیان دیگر همان احساس ما را ندارند و مثل ما عمل نمیکنند اما بعد با دیگرانی آشنا میشویم که احساس ما را داشته اند و همان کاری را کرده اند که ما میکنیم. این آشنایی میتواند ما را از احساس غریب و غیرعادی بودن رها کند.
وی در ادامه به وجوه مشترک بین بودیسم و اسلام و به طور خاص جودو شین شو و تشیع پرداخت و گفت: علاوه بر قلمرو تجربه دینی و عرفانی و نیز اخلاق، هر دو سنت دینی از جهان زیست آدمی تصویر مشترکی ترسیم میکنند؛ هم در روایات اسلامی و هم در آموزههای بودیسم جهان زیست آدمی به جهان خواب و بیداری تقسیم شده است. از این منظر است که میتوان دریافت که چرا بنیانگذاران این دو دین پیروان خود را دعوت میکنند تا از جهان زیست خواب به جهان زیست بیداری کوچ کنند. در جهان خواب آدمی حقایق را چنانکه هست نمیبیند؛ هر چیزی پایدار و مانا انگاشته میشود. اما در جهان زیست بیداری دینداران حقایق را چنانکه هست میبینند. آنها درمییابند که هر چیزی هالک و ناپایدار است. وی در ادامه در توضیح این نکته اخیر به آموزه هایی از سنت بودایی ژاپنی جود و شین شو اشاره کرد.
در ادامه این نشست، دانشجویان ژاپنی سؤالات خود را در زمینههای مختلف مطرح کردند و دکتر قنبری به سؤالات آنان پاسخ گفت.
میهمانان در پایان از کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب بازدید کردند.